Influencer marketing is een hot topic en iedereen heeft er zijn mening over. Sommigen zien er het nut van in en volgens anderen haalt het niets uit. Omdat het zo’n hot topic is, krijgt het veel exposure – ook bij hogere instanties van ons land. Dit betekent dat het tijdperk waar influencers ‘zomaar’ gesponsorde content posten, voorbij is. Vanaf nu moeten ze zich aan de regeltjes van hogerop houden. En die worden strenger en strenger. Sinds kort zijn er nieuwe regels waaraan influencers zich moeten houden. Doen ze dat niet? Dan zou dit hun wel eens €80.000 kunnen kosten.

Van oorsprong zorgde het ‘influencer zijn’ helemaal niet voor broodverdienste. Mensen die groot waren op sociale media, oefenden ernaast een daytime-job uit. Het plaatsen van content was ondoordacht, en deed je na je uren.
Waar influencers vroeger A-list celebs waren, is het nu jouw buurmeisje met 100.000 volgers op TikTok. En daar zien bedrijven het potentieel in. Een ‘doodgewoon’ iemand, waarvan de levensstijl of interesses aanleunt bij jouw product of dienst, dat is toch dé beste manier om voor exposure te zorgen?
De lijn tussen ‘echt’ en ‘ads’ werd te vaag
‘Betalen’ van influencers gebeurt op drie manieren: aan de hand van een ervaring, een product die ze krijgen, of gewoon met geld. Maar voor volgers werd de lijn tussen ‘echt’ en ‘ads’ de laatste jaren zo vaag, dat de overheid tussenkomt.
Eva De Bleeker (Staatssecretaris voor Consumentenbescherming) stelde enkele concrete richtlijnen op. Hiermee moeten influencers aangeven dat het over commerciële (en dus gesponsorde) inhoud gaat. De richtlijnen zijn er om gebruikers van sociale media, de volgers van de influencer, duidelijk te maken dat niet alles wat online komt het echte leven is. Ze hopen zo dat volgers kritischer staan tegenover wat online komt.
#reclame #publiciteit #gesponsord #advertentie
Bij het posten van commerciële berichten, zowel op story als in hun feed, moet voortaan één van volgende hashtags te zien zijn: #reclame, #advertentie, #publiciteit of #gesponsord. Volgers van influencers weten hierdoor of het een oprechte mening of ervaring betreft, wanneer ze bijvoorbeeld uiteten gaan en posten zonder commerciële tussenkomst, of wanneer het om commerciële communicatie gaat, wanneer het etentje werd betaald door het restaurant met voorwaarde posts en/of story’s online te plaatsen.
De Economische Inspectie controleert of influencers deze richtlijnen toepassen. Die controles voeren ze uit wanneer klachten komen van volgers of bedrijven, maar gebeuren ook uit eigen initiatief van de Economische Inspectie. Komen ze een influencer tegen die zich niet aan de nieuwe richtlijnen houdt? Dan kan die wel eens een flinke boete krijgen, die oploopt tot €80.000.
Zal dit invloed hebben?

5 effectieve tips om je KMO een boost te geven met je social media marketingstrategie
Wil je de online aanwezigheid van je bedrijf uitbreiden? Ben je op zoek naar slimme socialmediastrategieën om meer lokale klanten te bereiken? Hier zijn vijf

Meta lanceert Threads: De nieuwe Twitter-concurrent
Meta heeft zojuist hun nieuwste app gelanceerd, genaamd Threads. Deze app belooft de concurrentie aan te gaan met Twitter en biedt een frisse kijk op

Gen Z: Een cruciale generatie voor bedrijven
In de wereld van vandaag is Gen Z uitgegroeid tot een onmisbare kracht en de toekomst van onze samenleving. Met de geboortejaren tussen 1997 en

3 stappen om funnel conversies te verbeteren en je customer journey in kaart te brengen.
Van Awareness tot conversie: Het is altijd handig te weten hoe jouw potentiële kopers zich gedragen in het salestraject. En zeker waar er verbetering nodig

Social Media uitbesteden, hoe pak je het aan? Waarop letten?
Wordt het je allemaal wat te veel en overweeg je om het beheer van jouw sociale media uit te besteden? Als je op zoek gaat

Hoe advertentiedoelstellingen definiëren?
Stap 1: Definieer je overkoepelende marketingdoel Voordat je een campagnedoelstelling kiest, is het belangrijk om je overkoepelende marketingdoelen duidelijk te definiëren. Wil je bijvoorbeeld meer