Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Hoe social proof inzetten op sociale media?

Social proof is het overtuigen van potentiële eindklanten aan de hand van de mening van anderen. Je gaat de voordelen van je merk of dienst in het daglicht zetten door bestaande klanten in te schakelen. Hoe – en op welke manieren – doe je dit op sociale media? 

De vijf manieren om aan social proof te doen

  1. Case studies
    Een positieve samenwerking met klanten is perfect om te delen op sociale media. Aan de hand van een case study geef je jouw klanten de kans om hun ervaring met je bedrijf te delen terwijl je jouw bedrijfsverhaal erin verwerkt.
  2. Reviews
    Reviews van tevreden klanten spreken jouw doelgroep aan op een manier waarop branded content dit niet kan. Ze beschrijven vaak specifieke problemen en uitdagingen waar andere prospects zich in kunnen vinden. Het feit je voor die klanten een oplossing biedt, inspireert potentiële klanten om ook actie te ondernemen.
  3. User-generated content
    Social proof beperkt zich niet tot geschreven of gesproken content. Ook foto’s of video’s van klanten zijn social proof. Deze user-generated content geeft potentiële klanten een blik op uw producten en diensten.
  4. Awards en benoemingen
    Social proof is meer dan klantenervaringen. Won je merk een belangrijke industrieprijs? Of werd je opgenomen in een vaktijdschrift? Dan is het zeker waardevol dit te delen aangezien het getuigt van kennis.
  5. Mijlpalen
    Heb je als bedrijf 100, 1.000 of 10.000 tevreden klanten? Het delen van deze mijlpalen creëert ‘FOMO’ (= Fear Of Missing Out). Potentiële klanten willen hier ook bij horen, wat hen aanzet tot koopintentie.

Op welke manieren genereer je social proof?

  • Maak gebruik van merk hashtags in de hoop dat klanten deze ook gaan gebruiken. Deze posts kan je delen of herwerken.
  • Tevreden klanten gaan misschien jouw bedrijfsprofiel taggen. Ook hier kan je deze posts delen of de inhoud van de post herwerken.
  • Soms sturen tevreden klanten jou een mailtje. Vraag of je hun getuigenis mag gebruiken op sociale media.
  • Houd reviews op platformen zoals Facebook of Google in de gaten. Komen hier positieve reviews? Dan kan je deze gebruiken voor je sociale media. Weet je dat een klant tevreden is? Dan kan je vragen om een review na te laten op Google of Facebook.

Waarom social proof delen op sociale media?

Met social proof creëer je authenticiteit op jouw sociale media. Het wekt vertrouwen en bevestigt dat andere mensen en bedrijven jouw producten of diensten gebruiken en het waardevol vinden. Ook zorgt social proof voor autoriteit. Wanneer het van betrouwbare bronnen komt, helpt het met de positionering van jouw merk.

Het belangrijkste is misschien wel dat social proof een alternatief is voor branded content. Niet alles op sociale media moet altijd ‘branded’ ogen, dit komt namelijk fake over. Af en toe iets luchtig tussendoor kan geen kwaad.

 

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Marketing, Social Media

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.