Menu Sluiten

Nieuws en Tips

In 7 stappen naar een goede Facebookstrategie

Goed, je hebt een Facebookpagina aangemaakt, wat nu? Gewoon wat posten hier en daar, af en toe eens reageren op reacties, komt wel goed. Na een tijdje merk je echter dat je de resultaten die je wou niet behaalt. Wat nu? Het antwoord is simpel. Maak een Facebookstrategie voor jouw pagina en volg deze op!  In dit artikel leren wij jou in 7 stappen hoe je een Facebookstrategie opmaakt. Dit handige stappenplan hebben wij ook in een infographic gestoken. Zodat je hem altijd bij de hand hebt! Check het hieronder! 

Stap 1: Bepaal je doelgroep

In deze stap zoek je het antwoord op de vraag ‘Wie wil jij bereiken via je Social Media’. Het is belangrijk dat je eerst jouw doelgroep afbakent. Dit zorgt ervoor dat je een specifieke boodschap kunt richten op de juiste personen. Nu hoor ik je denken ‘Iedereen is mijn doelgroep, want mijn product is allround’. Toch moet je jouw antwoord zo specifiek mogelijk houden. Onthoud hierbij ‘start small to grow big’! Je kan nadien nog altijd je doelgroep uitbreiden, maar begin eerst bij het begin!

Stap 2: Formuleer je doelstellingen

Nu is het tijd om na te denken wat je precies wilt bereiken. Wil je meer naamsbekendheid? Of toch liever meer verkeer naar je website? Doelstellingen genoeg! Begin eerst en vooral met één doelstelling. Focus je volledig op dit doel. Je kunt later andere doelstellingen erbij nemen.

TIP Stel je doelen SMART op! Weet je niet precies wat dit is? Hieronder leggen wij het je uit!

  • Specifiek: Is je doelstelling éénduidig uit te leggen?
  • Meetbaar: Kan je achteraf meten of je doelstelling gehaald is? 
  • Acceptabel: Is je doelstelling acceptabel voor je doelgroep en je team? 
  • Realistisch: Is je doelstelling haalbaar? 
  • Tijdsgebonden: Heeft je doelstelling een begin- en eindpunt?

Stap 3: Formuleer je boodschap

In deze stap achterhaal je wat je wilt overbrengen naar je doelgroep. Hierbij kan je verschillende zaken bekijken. Denk aan:

  • Welke klantenbehoefte jij vervult met jouw bedrijf.
  • Of wat jouw bedrijf precies onderscheidt tegenover concurrenten
  • Of waar jouw product/dienst om draait

Bundel deze zaken in één zin. Schrijf in eenvoudige taal die iedereen begrijpt. Ben je niet zo zeker of je boodschap wel duidelijk is? Laat je omgeving je boodschap beoordelen. Zij kunnen een grote hulp zijn!  

Stap 4: Analyseer je sociale media

Na het bepalen van stap 1 tot 3 is het nu tijd voor een audit van je huidige sociale media aanwezigheid. In deze audit bekijk je hoe je huidige Facebookpagina in elkaar zit:

  • Welke content post je?
  • Wanneer post je iets?
  • Hoeveel keer post je iets? Zit er een structuur in?
  • Heb je veel interactie? Welke berichten zijn het populairst?
  • Wordt je bedrijf vermeld door mensen? Zijn deze positieve of negatieve vermeldingen?
  • Hoe is de vindbaarheid van jouw Facebookpagina?
  • Wat heb je gemeen met de Facebookpagina’s van je concurrenten?
  • Waarin verschil je van de Facebookpagina’s van je concurrenten?
  •  …

Trek je conclusies uit deze vragen en neem deze informatie mee naar stap 5.

Stap 5: Plan je content

Met de informatie uit de vorige stappen stel je een content kalender op. In deze kalender vermeld je verschillende zaken. Zoals welke content je zal posten en wanneer. Er zijn honderden soorten content die je kan gebruiken. Zoals quotes, tips & tricks, achter de schermen, productinformatie, … . Giet deze content in een visuele vorm zoals video’s, foto’s, infographics, podcasts,… . En je hebt een nieuwe post!  Daarna plan je deze content in in jouw agenda. Je kan Outlook, Google Agenda of een Excel template gebruiken. Beslis voor jezelf wat het best werkt.

Zorg ervoor dat je een duidelijke structuur aanhoudt. Post je éénmaal per week of toch liever viermaal? Alles kan, maar zorg ervoor dat je deze structuur ook behoudt! Plan op voorhand genoeg content in zodat je Facebookpagina actief blijft. Je hoeft niet maanden op voorhand de exacte content al gemaakt hebben. Zorg wel dat je een globaal beeld hebt!

Stap 6: Zorg voor interactie

Het algoritme van Facebook is veranderd, waardoor het organisch bereik daalt. Hier schreven we recent nog een artikel over. Het huidige algoritme focust op engagement en community. Dit komt neer op het volgende: hoe meer interactie er is op jouw bericht, hoe meer deze getoond zal worden in de tijdlijn van je volgers en hun vrienden. Op deze manier komt je bericht in het oog terecht van je potentiële doelgroep.  En dit is de eerste stap naar het behalen van jouw doelstellingen.

Hoe zorg je nu voor interactie? Schrijf berichten die conversatie uitlokken! Je kan een vraag stellen, discussie uitlokken of een probleem voorleggen. Reageer ook steeds op vragen en reacties van volgers.

Stap 7: Meten is weten

De geformuleerde doelstellingen uit stap 3 evalueer je tussentijds. Op deze manier kan je duidelijk bijhouden hoe ver je staat. Verloopt de uitwerking niet volgens plan of anders dan verwacht? Behaal je de resultaten niet? Wees niet ongerust. Pas dan je content aan en probeer opnieuw!

Heb jij hulp nodig of wens jij meer info over het uitwerken van een doeltreffende FacebookstrategieContacteer ons en wij helpen jou met plezier verder! 

Posted in Facebook

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.