Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Facebook kondigt Horizon Workrooms aan. Een VR-samenwerkings- en vergaderplatform.

Met het oog op de volgende fase van digitale verbinding en in lijn met de veranderende bedrijfspraktijken, heeft Facebook onlangs een nieuwe Horizon Workrooms VR-samenwerkingsruimte aangekondigd, die volgens het bedrijf ‘één van de beste manieren is om te werken als je niet fysiek bij elkaar kunt zijn’.

Zoals uitgelegd door Facebook:

“Workrooms is een virtuele vergaderruimte waar jij en je collega’s vanaf elke locatie beter kunnen samenwerken. Je kunt als avatar deelnemen aan een vergadering in VR of via een videogesprek inbellen in de virtuele ruimte vanaf je computer. Je kunt een enorm virtueel whiteboard gebruiken om samen ideeën te schetsen. Breng je computer en toetsenbord naar VR om met anderen samen te werken, of voer gewoon expressieve gesprekken die het gevoel geven dat je persoonlijk bij elkaar bent.”

Zoals Facebook opmerkt, kunnen gebruikers lid worden van een Workroom via een VR-avatar of via een videolink. Gebruikers die verbinding maken met video in plaats van via een VR-headset worden weergegeven op een virtueel videoscherm – ‘net als een echte vergaderruimte’.

“We ondersteunen samen maximaal 16 mensen in VR en in totaal maximaal 50 mensen tijdens een gesprek, inclusief videodeelnemers.”

De Workroom-ervaring repliceert ook elementen van uw echte werkruimte, waarbij deelnemers hun desktoptoetsenbord kunnen gebruiken en toegang hebben tot bestanden vanaf hun thuis-pc, die vervolgens in de virtuele ruimte kunnen worden weergegeven.

Facebook Reality Labs VP Andrew Bosworth deelde dit voorbeeld van een live Workrooms-vergadering:

Deelnemers aan de vergadering kunnen alle informatie downloaden die wordt gepresenteerd op het gedeelde VR-whiteboard, terwijl de optie ook ruimtelijke audio ondersteunt, waardoor de zintuiglijke ervaring verbetert.

horizon_workrooms

Wat natuurlijk op dit moment perfect zou passen, op het einde van voortdurende lockdowns en schijnbaar oneindige beperkingen op fysieke interacties.

Maar zelfs na de huidige lockdown-periode is de verwachting dat werken op afstand een steeds populairder en gewilder werkaanbod zal blijven. Volgens sommige analisten zal in de komende vier jaar ongeveer 70% van het personeelsbestand elke maand minstens vijf dagen op afstand werken.

De flexibiliteit om in je eigen ruimte te werken, terwijl het ook de reistijd elimineert, is nu voor velen een realistisch voorstel en het ziet er naar uit dat het, althans tot op zekere hoogte, in veel carrières zal gelden.

Misschien kunnen VR-bijeenkomsten dan de perfecte aanvulling zijn, omdat ze een vertrouwd gevoel van fysieke betrokkenheid en interactie bieden, terwijl je vanuit jouw thuisbasis inbelt. Dat sluit ook aan bij de grotere ambitie van Facebook om VR te integreren als een mainstream-aanbod.

Wat vervolgens verwijst naar de Metaverse, de digitale tweede wereld die in veel opzichten een nieuwe realiteit zal worden voor veel mensen over de hele wereld. De visie is dat de Metaverse uiteindelijk zal evolueren naar een allesomvattend digitaal rijk, waar je kunt socializen, winkelen, entertainment zoeken en werken, zonder ooit het comfort van je huis te hoeven verlaten.

Dat heeft uiteraard bredere sociale en economische implicaties, maar Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn claim op deze nieuwe virtuele ruimte al ingezet en merkte onlangs op dat Facebook uiteindelijk ‘een Metaverse-bedrijf’ zal worden.

Het concept kan nog steeds vergezocht aanvoelen, maar nu Facebook al zo’n 5 miljoen Oculus VR-headsets heeft verkocht (de nieuwste Oculus Quest 2-eenheid heeft meer verkocht dan alle andere Oculus-headsets samen), en meer sociaal en entertainmentevenementen die al online gaan, lijkt de tijd rijp voor de volgende fase.

En misschien zullen Horizon Workrooms een belangrijk onderdeel worden van dat digitale plaatje.

Het is zeker het overwegen waard en naarmate VR-tools steeds gebruikelijker worden, kun je er zeker van zijn dat meer mensen ze voor een breder scala aan doeleinden zullen gebruiken.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Facebook, Tools

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.