Sociale media en video zijn onmisbaar geworden voor generatie Z en Millennials, beter gekend als schermzombies. Wanneer ze een product willen kopen, gaan ze eerst online op zoek. De website, de online reputatie en de sociale mediakanalen zijn dus van groot belang om hen te overtuigen.
Ondertussen vinden ook ouders en grootouders hun weg op sociale media. Een kans om heel wat mensen te bereiken, maar niet zonder gevaar. Als je niet voorzichtig bent, kan de inhoud van je berichten ook meer slecht dan goed doen. En aangezien zowel betaald als organisch succes op sociale media afhankelijk is van een hoogwaardige contentstrategie, is het des te belangrijk dat bedrijven begrijpen wat hun publiek wel en niet wil zien.
Adobe lanceerde dit jaar een Brand Content Survey waarin 1000 mensen uit de VS ondervraagd werden. Alle deelnemers waren ouder dan 18 jaar en hadden minstens een digitaal apparaat (smartphone, tablet of computer) in hun bezit. Uit het onderzoek bleek dat de helft van de ondervraagde zelfs twee digitale apparaten op hetzelfde moment gebruikt.
Een eigen website is belangrijk in alle stadia van een aankoop. Jongeren zijn geneigd meer online opzoekingswerk te doen vooraleer ze iets aankopen. Dat doen ze via sociale netwerken en videokanalen. Ook de fysieke winkel blijft van cruciaal belang, vooral voor de oudere generaties. Virtuele assistenten zoals Google Assistent, Siri en Alexa komen op bij de jongste generaties.