Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Clubhouse: wat is het en hoe werkt de app?

De nieuwste hype in social media land? Dat is Clubhouse. Misschien heb je de buzz al gehoord, en misschien ben je zelf één van de lucky few die al toegang heeft tot de app. Of je er nu net mee begint, of totaal geen idee hebt van wat Clubhouse eigenlijk is: dit artikel is voor jou. Je leert wat Clubhouse is, hoe het werkt, hoe je toegang krijgt en welke addertjes er (misschien) onder het gras zitten.

Misschien heb je al gehoord van Clubhouse, misschien niet. Maar één ding is zeker: over de app zullen we nog veel horen. Clubhouse wordt namelijk gezien als ‘the next big thing’ in social media land.

Geen idee waarover we het eigenlijk hebben? Lees dan zeker dit blogartikel. Je leert:

  • wat Clubhouse is;
  • hoe je toegang krijgt tot de app;
  • hoe een ‘room’ op Clubhouse werkt;
  • en welke (privacy)problemen de app met zich kan meebrengen.

Wat is de app ‘Clubhouse’?

Clubhouse is een social media app waarbij de focus ligt op live audio. Het valt te vergelijken met een online meeting, maar dan zonder beeld, zonder chatfunctie, zonder opname en via je smartphone.

De groepsgesprekken vinden plaats in rooms. Daar kan je het gesprek tussen anderen volgen, soms mag je ook zelf deelnemen aan het gesprek. Wil je toegang tot een kamer? Dan moet je dat vragen, soms is de kamer ook vrij toegankelijk.

Er is keuze tussen heel wat verschillende gespreksonderwerpen. Denk maar aan sporten, reizen, augmented reality, beleggen en meer. Je vindt er gesprekken in kleine groepen, maar ook rooms met honderden deelnemers. Soms zijn er ook interviews met beroemdheden, zoals Elon Musk of Oprah Winfrey.

Clubhouse is absoluut niet visueel ingesteld. Het enige visueel aspect dat gebruikers kunnen weergeven is hun profielfoto. De focus ligt dus volledig op audio. Dit is voor veel gebruikers een verademing. Zeker in coronatijden waar videomeetings dagelijkse kost zijn. Of je nu in je pyjama in de zetel zit of aan het strijken bent, niemand die het weet.

Het feit dat Clubhouse 100 % audio based is onderscheidt de app van andere social media platformen waar tekst, beelden en video’s centraal staan.

Wat Clubhouse nog meer onderscheidend maakt is het feit dat je echt live aanwezig moet zijn in een kamer om te weten wat er is gezegd geweest. Clubhouse biedt geen opnames aan en deelnemers mogen zelf ook geen gesprekken opnemen. Dit zorgt voor fomo (fear of missing out), wat de app nog exclusiever maakt.

Hoe krijg je toegang tot Clubhouse?

Enkel wie een uitnodiging ontvangt heeft toegang tot Clubhouse. Elke persoon die een invite krijgt, mag er zelf ook 2 uitsturen. Zo blijft de app leden verzamelen, maar is er toch nog een vorm van exclusiviteit. Hoe meer iemand de app gebruikt, hoe meer uitnodigingen die persoon mag uitdelen.

Zoals de naam ‘Clubhouse’ het al eigenlijk al zegt: de app is enkel toegankelijk voor wie een uitnodiging ontving om lid te worden van de club. Als je dus dacht de app gewoon te downloaden en een account aan te maken, ben je goed mis.

Daarnaast is de app ook alleen toegankelijk voor iOS-toestellen. Er wordt nog gewerkt aan een versie voor Android.

Hoe werkt een ‘room’ op Clubhouse?

Een room bezoeken

Op de homepagina zie je enkele rooms op basis van je netwerk en je interesses. Wil je een gesprek vervoegen? Dan kan dat door simpelweg te klikken op de kamer. Zoals hiervoor reeds gezegd moet je mogelijks wel wachten tot iemand je ‘binnenlaat’.

Eens je toegang hebt tot de kamer zie je alle deelnemers. Helemaal bovenaan zie je de moderators en de sprekers.

Elke room heeft een moderator. Deze persoon kan vrijuit spreken en beheert de kamer. De moderator hoeft niet de persoon te zijn die de kamer heeft gecreëerd. De creator van de kamer kan ook iemand anders deze functie geven.

De moderator heeft volgende taken:

  • de kwaliteit van de kamer beschermen
  • gebruikers toegang tot de kamer toestaan of weigeren
  • deelnemers al dan niet aan het woord laten

Je herkent de moderator aan de groene ster naast de naam. De sprekers zijn de personen bovenaan zonder een groene ster. De persoon die momenteel aan het woord is herken je door het grijze kader rond de profielfoto.

Onder de moderator(en) en spreker(s) zie je de andere gebruikers in het gesprek. Zij worden opgesplitst in personen die de sprekers volgen en overige deelnemers. Beide groepen behoren tot het publiek. Elk van deze deelnemers kan gewoon meeluisteren, maar kan ook (virtueel) de hand opsteken om het woord te vragen. Dit doe je door op het handje rechtsonder te tikken.

Wil je het gesprek verlaten? Druk dan op ‘ Leave quietly’. Wil je anderen toevoegen aan het gesprek? Druk dan op het plusteken onderaan.

Zelf een room creëren

Wil je zelf een room creëren? Dat kan ook! Klik onderaan de homepagina op de groene
knop ‘+ Start a room’. Je krijgt dan de volgende mogelijkheden:

  • Open room: voor iedereen toegankelijk
  • Social room: voor de mensen die jij volgt
  • Closed room: voor de mensen die je uitnodigt

Hier kies je dus hoe publiek je je kamer wilt maken. Eens je dat hebt beslist geef je je kamer een naam. Dit doe je door te klikken op ‘+ Add a topic’. Kies een aantrekkelijke titel, want iedereen die toegang krijgt tot de room zal deze zien. Titel toegevoegd? Dan ben je klaar om te starten, let’s go!.

Privacyvoorwaarden

Of Clubhouse zich aan de Europese privacywet houdt valt te betwijfelen. Zo neemt de app alle contacten uit je smartphone volledig over. Die gegevens worden dan misschien aan andere bedrijven gegeven, terwijl je contacten daar niet mee hebben ingestemd. Niet zo legaal dus …

Daarnaast neemt Clubhouse ook alle gesprekken in kamers op voor moesten er klachten optreden. Als er geen klachten komen worden de opnames verwijderd, aldus Clubhouse. Maar het blijft gokken of dat wel echt het geval is.

Het is dus duidelijk, als je veel belang hecht aan je privacy blijven jij (en mensen uit je contactlijst) beter ver weg van Clubhouse.

Extremistische kamers

Doordat de moderator van de kamer kiest wie (niet) wordt toegelaten in het gesprek bestaat de kans dat extremistische kamers ontstaan. En uiteraard zal niemand in die kamers aan de alarmbel trekken, want alle deelnemers zijn gelijkgezinden.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.

Posted in Clubhouse, Marketing, Social Media

Gerelateerde berichten