Menu Sluiten

Nieuws en Tips

8 Veelgemaakte social media fouten die je beter vermijdt

Wat je verkeerd doet op sociale media: de meest voorkomende social media fouten

Benieuwd of je goed bezig bent op sociale media? Check onze lijst met 8 veelvoorkomend social media fouten! Zondig jij je aan geen enkele van deze zaken? Dan ben je goed op weg! Toch schuldig aan één of meerdere van deze fouten? Dan maak je er best snel werk van! We helpen je daar natuurlijk wel graag mee!

1. Je publiek negeren

Je publiek negeren kan zorgen voor gemiste kansen en een slechte reputatie. Wanneer mensen de moeite nemen om te reageren op je content of om een vraag te stellen, dan is het slechts een kwestie van beleefdheid om daar ook op te antwoorden. Sociale media zijn sociaal. Bedrijven moeten dus aanspreekbaar zijn.

Bovendien verwachten gebruikers op sociale media ook steeds sneller een antwoord. Het is dus niet alleen voldoende van te antwoorden op hun vragen. Je moet dat ook snel genoeg doen of je bent misschien wel een klant kwijt. Luisteren naar reacties van je volgers kan je ook een idee geven of je goed bezig bent en waar er nog werk aan is. We schreven eerder al op onze blog over social listening en waarom dat zo belangrijk is.

2. Kwantiteit boven kwaliteit plaatsen

Sommige mensen denken dat, als je wil gezien worden op sociale media, je gewoon zoveel mogelijk moet posten. Zo zal je met al jouw posts samen wel wat bereik halen, maar vaak weinig interactie en geen echte meerwaarde creëren. Jouw topprioriteiten horen relevantie, kwaliteit en consistentie te zijn. De frequentie waarop je post, laat je daardoor bepalen en niet omgekeerd. Steek liever meer tijd in een echt goed doordachte post die relevant is voor jouw volgers, dan snel iets in elkaar te boksen waar jouw volgers toch niet op zitten te wachten. 

3. Enkel bezig zijn met zoveel mogelijk likes of volgers (en daar alles voor over hebben)

Bij heel veel bedrijven is het aantal likes of volgers dat de pagina heeft de belangrijkste maatstaf om te bepalen of ze goed bezig zijn op sociale media. Hoewel het natuurlijk leuk is om het aantal likes te zien stijgen, is dit niet wat je als doel moet voorop stellen. Focus op zaken als bereik, betrokkenheid, websitebezoeken en conversies. Als je het goed doet, volgen de likes uiteindelijk wel.

Bovendien ga je op die manier meer kwalitatieve volgers aantrekken, die oprecht geïnteresseerd zijn in je content. Je bent niets met duizenden volgers die je gekocht hebt of verzameld hebt met like & share acties, als deze niet tot je doelgroep behoren. Net zoals bij je content (zie puntje 2) geldt ook bij je volgers: kwaliteit boven kwantiteit! 

Je kan duizenden volgers kopen, maar wat ben je er mee als zij niet geïnteresseerd zijn in je content?

4. Te veel op jezelf focussen en niet op de (potentiële) klant

Eén van de social media fouten die we vaak niet meteen doorhebben, is te weinig klantgericht communiceren. Je deelt heel veel over je bedrijf en over je product of dienst en vraagt je af waarom dat maar niet leidt tot meer verkoop. Je volgers willen je niet voortdurend over jezelf horen praten, maar willen weten wat je voor hen echt kan betekenen: welk probleem ga je oplossen voor hen? Wat is hun ultieme voordeel als ze jouw product of dienst bestellen? Focus daarop in je copy op sociale media!

5. Je volgers doorverwijzen naar een slechte website

Social media fouten zijn vaak het gevolg van problemen in de bredere communicatiestrategie van een bedrijf. Zo kan je wel een leuke post maken en daarbij doorverwijzen naar de website, maar is dat verloren moeite als je website niet in orde is. Alle communicatiemiddelen moeten op elkaar afgestemd zijn.

Zo zijn er veel mensen die via hun smartphone social media checken. Dan moet je natuurlijk zorgen dat je website of webshop mobiel friendly is, anders zijn bezoekers snel weer weg. Heb je veel bezoekers op je website, maar een zeer lage conversieratio? Dan is dat het teken dat er iets schort aan je website. Tijd om dit eens te onderzoeken! Ook moeten alle pagina’s op je website op die manier zijn ingesteld dat ze een mooie weergave hebben wanneer je ze deelt op sociale media.

6. Zomaar iets doen zonder duidelijke visie of strategie

Dit is één van de social media fouten waar veel bedrijven schuldig aan zijn, maar die grote gevolgen kunnen hebben. Maar al te vaak horen we: “Ik doe gewoon maar iets op Facebook.” Foei! Je moet altijd eerst een doel voorop stellen en een doelgroep voor ogen hebben. Op basis daarvan werk je een strategie uit, waar je dan mee rekening houdt bij de communicatie via sociale media.

Al de content die je wil posten op sociale media moet afgetoetst worden aan die strategie. Zeker wanneer er meerdere personen de sociale media beheren is dit belangrijk. Ligt dit in de lijn van wat we willen bereiken? Past dit bij de stijl en visie van ons bedrijf? Je moet een plan hebben om je social media kanalen efficiënt in te zetten. Doe nooit zomaar iets!

7. Alle sociale media over dezelfde kam scheren

Sociale media verschillen op vele vlakken: de vorm van berichten en het formaat van afbeeldingen, de ideale lengte van tekst, welke content geschikt is, welke tone of voice je best gebruikt, welke doelgroep er aanwezig is, op welke frequentie je best post, of je hashtags moet gebruikten, …

Het is dus zeker en vast not done om deze verschillen te negeren en dezelfde content op al je social mediakanalen te posten in dezelfde vorm. Sowieso is te veel dezelfde content niet interessant voor mensen die je via verschillende kanalen volgen. Zorg dus voor aangepaste content per social media pagina, of je valt snel door de mand.

8. Geen lessen trekken uit de statistieken

Kijk jij wel voldoende naar de resultaten van je berichten en advertenties op sociale media? Door je regelmatig even te verdiepen in de statistieken van je pagina, zal je social media fouten veel sneller opsporen. Je kan er lessen trekken uit wat wel en wat niet lijkt te werken en je strategie bijsturen waar nodig. Sociale media bieden je heel veel data, ga er dan ook mee aan de slag.

Zorg daarnaast ook dat je realistische verwachtingen hebt over de resultaten en met de juiste factoren rekening houdt bij het meten. Vaak kan je geen directe ROI zien op sociale media. Het gaat dan ook vooral over het bouwen aan een band met (potentiële) klanten. Doe je dat goed, dan volgt de verkoop vanzelf wel.

Hoeveel van deze social media fouten maak jij?

We zijn wel eens benieuwd hoeveel keer je bij het lezen van dit artikel moest toegeven: “Oei, dat doe ik ook!” Je hoeft je in dat geval zeker nergens voor te schamen, het zijn fouten die door heel veel mensen gemaakt worden. Bovendien wil het zeggen dat je er wel mee bezig bent en je er beter in wil worden. 

Samen werken we aan je social media fouten!

Hulp nodig bij het vermijden of wegwerken van bovenstaande social media fouten? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag met de juiste content voor het juiste kanaal, volgens een strategie op maat!

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Posted in Social Media

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.