Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Zo bouw je in 6 stappen een succesvolle merkaudit die je (online) marketing zal verbeteren

Vind je het hoog tijd om je (online) marketingstrategie te verbeteren en ben je op zoek naar de sleutelgebieden die je zullen helpen bij het versterken van je branding? Een merkaudit kan je hierbij helpen. Zo weet je na de uitvoering van een audit precies waar jouw bedrijf zich bevindt binnen de desbetreffende markt of sector én kan je beter inschatten hoe de consument over je organisatie denkt. Lees vooral verder, want wij delen hieronder onze stappen naar een succesvolle merkaudit.

Als ondernemer/ bedrijfsleider heb je ongetwijfeld een visie voor je merk. Je weet heel goed waar jouw onderneming voor staat, en wat het moet communiceren naar de doelgroep of (online) wereld. Maar hoe weet je of het publiek je merk ziet zoals jij dat wil? Of hoe weet je of jouw marketinginspanningen efficiënt zijn om je merk op de correcte manier te projecteren? Enter de merkaudit! Het uitvoeren van zo’n analyse zal je onder andere helpen om:

  • de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen van je merk te identificeren
  • de positieve en negatieve percepties van consumenten over je onderneming
  • jouw (product)aanbod af te stemmen op de verwachtingen en wensen van de cliënt
  • te bepalen waar jouw bedrijf zich bevindt ten opzichte van de concurrentie
  • jouw merk- en marketingstrategie te herdefiniëren

Volg ons 6-stappenplan en bouw een succesvolle merkaudit die je (online) marketing zal verbeteren. 

1. Zorg voor een goede voorbereiding

Voordat je aan de slag gaat met jouw merkaudit, is de eerste stap om een plan op te bouwen rond de manier waarop je de audit wil uitvoeren. Vooral als je dit intern doet, is een goede leidraad aangewezen. Op die manier ben je er zeker van dat de (datagerichte) gegevens die je verzamelt nuttig zijn en in actie kunnen worden omgezet. Definieer jouw merkaudit met een checklist van wat er moet worden onderzocht én welke methodes je daarvoor zal gebruiken. Tip: het helpt om jouw lijst zo te organiseren dat zowel interne als externe merkelementen erin worden opgenomen.

2. Onderzoek de analytics van je website

Jouw organisatie kan een magnifiek mooie website hebben, maar als die niet converteert of je klanten niet bedient zoals hoort, is het cruciaal dat je weet wat er precies misloopt en waarom het niet goed gaat. Bestudeer daarom regelmatig de analytics van jouw site. Hou hierbij zeker rekening met onderstaande elementen:

  • Traffic: Hoeveel mensen bezoeken jouw website, en waar komen ze vandaan?
  • Page views: Hoe vaak worden je webpagina’s bekeken? Zijn er opvallend populaire/ onpopulaire pagina’s?
  • Bounce rate: Hoeveel mensen verlaten jouw site zodra ze hem bezoeken? Hoe lang duurt dat?
  • Conversion rate: Hoeveel doelstellingen worden er behaalt op jouw website (verkoop, leads, etc.)? 

Daarnaast is het interessant om te investeren in gebruikerstesten om te zien hoe klanten uw site en/of app ervaren en ermee omgaan. Een handige tool hiervoor is ‘UserTesting’, die video-opnames biedt van de reacties van cliënten tijdens een gebruikerstest. Zo kan je aspecten/ webpagina’s die bij cliënten voor verwarring zorgen in acht nemen én vergelijken met je analytische gegevens. 

3. Analyseer de verkoopstatistieken van je organisatie

Het analyseren van de verkoopstatistieken van je organisatie zou iets moeten zijn wat je regelmatig doet. Hoe dan ook levert het als onderdeel van je merkaudit heel wat inzichten over trends en ontwikkelingen binnen de sector én onder klanten.

Bij deze analyse zal je merken of jouw bedrijf slaagt in het leveren van datgene wat klanten willen, evenals of je op de hoogte bent van alle (mogelijke) concurrenten en hun aanbod. Daarbovenop zal een diepgaande blik op je verkoopgegevens de aankooppatronen van jouw consumenten aan het licht brengen en je helpen om jouw focus te heroriënteren. Kortom: merk je onregelmatige ‘dipjes’ in de verkoop of een wijziging in het koopgedrag van jouw cliënten? Dan helpt een analyse van de verkoopstatistieken je om inzicht te krijgen in de gezondheid van jouw organisatie én hoe alles jouw verkoop beïnvloedt. 

4. Kijk wie interageert met je sociale media kanalen

De demografische en analytische gegevens die sociale media platformen verschaffen, helpen om jouw publiek beter te begrijpen én je sociale communicatiestrategie opnieuw te evalueren. Het is makkelijk om verstrikt te geraken in ‘vanity metrics’ zoals het aantal volgers of vind-ik-leuks, maar als je jouw doelpubliek niet aanspreekt, dan dient je branding en sociale strategie aangepast te worden.

Social listening tools als SproutSocial en Mention kunnen je bij deze stap helpen om:

  • Merkspecifieke of doelgerichte trefwoorden op te volgen
  • Demografische gegevens van jouw publiek te analyseren
  • Vermeldingen van je bedrijf of merk te tracken

5. Observeer je concurrenten

Om een volledig beeld te krijgen van het concurrentielandschap, dien je te weten te komen hoe goed jouw concurrenten presteren. Over welke content schrijven zij? Wordt hun merk opgemerkt? Zijn ze merkpartnerschappen aangegaan? Daarbovenop is het aangeraden vanuit een creatiever standpunt te kijken naar de concurrentie. Bestudeer hun merkkleuren of andere herkenningstekens en stel jezelf vragen als: “Is het kleurgebruik samenhangend?” en “Mocht je enkel de kleuren zien, zou je het merk dan meteen herkennen zoals we dat doen bij Coca-Cola of National Geographic?”. 

Het is als organisatie of merk namelijk belangrijk een consistente visuele identiteit aan te houden om zo je merk te versterken. Met andere woorden: van jouw websiteontwerp tot je marketing e-mails, jouw branding dient over de volledige lijn consequent te zijn. Alleen zo is het mogelijk om autoriteit en vertrouwen te vestigen bij klanten.

6. Vraag naar de mening van je consument

Om je klanten op de juiste manier aan te spreken, moet je te weten komen wat zij over jouw bedrijf/ merk denken of zeggen. Met andere woorden: probeer in de huid van je klanten te kruipen en kijk wat hen motiveert, wat hen drijft én wat hun beslissingen beïnvloedt. Tools of tactieken die je kunnen helpen bij het verkrijgen van waardevolle klanteninformatie zijn polls, enquêtes en de Net Promotor Score (NPS). 

Tip: met platformen als TypeForm en SurveyMonkey stel je in no-time enquêtes op. Beide zijn makkelijk te gebruiken en bieden een verscheidenheid aan indelingen (multiple choice, ja/nee-vragen, enzoverder). 

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.

Posted in Marketing

Gerelateerde berichten