Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Wat is een goeie A/B-test?

A/B-testing: wat is het?

Heb je het ook al meegemaakt: je twijfelt hoe je de tekst bij je advertentie het best formuleert? Of: je hebt meerdere beelden die je zou kunnen gebruiken en weet niet welke het beste zal werken? Daar is een oplossing voor! Beter dan gewoon op je buikgevoel af te gaan, kan je je advertentie gaan A/B-testen (soms ook split testing genoemd). Dat wil zeggen dat je voor je doelgroep twee versies van je advertentie gaat maken. De advertenties zijn op één variabele na (bv. de tekst of het beeldmateriaal) helemaal hetzelfde. Na een tijdje zal blijken dat één van de twee versie beter presteert dan de andere. De rest van je budget kan je dan volledig spenderen aan de advertentie die het beste werkt.

Je hoeft geen wetenschapper te zijn om aan A/B-testing te doen: het is vrij eenvoudig en tegenwoordig zit de functie in vele tools verwerkt. We geven je enkele tips om zelf aan de slag te gaan.

Tips voor een goeie A/B-test

  • Zorg dat je 2 versies niet concurreren met elkaar. Dit kan gebeuren wanneer er overlap in de doelgroep is. Door de opties van Facebook te gebruiken voor A/B-testing vermijd je dat je advertenties tegen elkaar gaan opbieden. Zij zorgen ervoor dat je doelgroep willekeurig verdeeld wordt over de 2 versies en er dus geen overlap is.
  • Je steekproef moet willekeurig zijn. Wanneer je de ene versie specifiek richt op mannen en de andere op vrouwen, dan kan je niet spreken van een echte A/B-test. Je vergelijkt 2 versies binnen eenzelfde doelgroep, niet 2 verschillende doelgroepen. Facebook kan je helpen met het willekeurig tonen van je advertenties aan je doelgroep. Hoe groter de steekproef, hoe accurater het resultaat van de A/B-test. Laat desnoods je A/B-test wat langer lopen om voldoende data te hebben – maar ook niet té lang want anders kunnen veranderingen over tijd invloed hebben op je resultaat. Zorg er ook voor dat de steekproef gelijk verdeeld is over de 2 advertenties.
  • Wil je toch A/B-testen op basis van 2 verschillende doelgroepen? Je kan wel segmenteren en kijken bij welke doelgroep één advertentie het beste werkt. De advertentie zelf is dus in dit geval volledig hetzelfde bij beide doelgroepen. Je gaat de doelgroep A/B-testen in plaats van de advertentie, alhoewel dit volgens sommigen niet echt onder de term A/B-testing valt.
  • De 2 versies moeten tegelijk lopen. Je kan niet deze week de ene versie van de advertentie testen en volgende week de andere. Wanneer ze niet simultaan lopen, kan de timing een invloed hebben op de resultaten. Bijvoorbeeld: tijdens de tweede week is een concurrent een grote advertentiecampagne gestart waardoor jouw advertentie meer concurrentie krijgt binnen de doelgroep.
  • Wanneer je een A/B-test doet, mag slechts één variabele verschillen. Stel dat je zowel de tekst als de afbeelding zou doen verschillen, dan weet je niet wat ervoor gezorgd heeft dat de ene beter presteert dan de andere. Je kan bijvoorbeeld wel vier versies maken van de advertentie, waarin je de 2 tekstopties en 2 afbeeldingen elk eens met elkaar combineert. Het makkelijkste is: eerst een A/B-test doen voor de ene variabele, daar de winnaar uitkiezen en vervolgens een A/B-test doen met de andere variabele in combinatie met de winnaar van de eerste test.
  • Wat kan je allemaal testen? We hadden het al over de tekst of een afbeelding maar je kan nog veel meer testen, zelfs de kleinste verandering. Enkele voorbeelden: gebruik van emoji, hashtags, video, call-to-actions, advertentieformaat, … Deze zaken kan je ook voor verschillende social mediakanalen testen. Want wat werkt op Facebook, werkt niet per se op Twitter ook het best.
  • Je kan ook meer dan 2 versies gebruiken, maar dan kan je niet meer de ingebouwde A/B-testfunctie van Facebook gebruiken. Dan moet je handmatig aan de slag en proberen te vermijden dat je advertenties onderling concurreren. Hoe meer versies je maakt, hoe moeilijker je het voor jezelf maakt natuurlijk. Je testperiode bij een A/B/C/…-test zal ook langer zijn, omdat het langer zal duren voordat je voldoende data hebt om een goeie beslissing te nemen.
  • A/B-testing kan je voortdurend blijven uitvoeren. Eén van de twee advertenties werkte goed? In een volgende fase kan je er opnieuw één variabele aan veranderen en vergelijken welke versie nu het beste werkt. Zo blijf je steeds je advertenties optimaliseren en besteed je je advertentiebudget zo efficiënt mogelijk. Ga er ook niet van uit dat een versie die nu het beste werkt, dat ook over zoveel maanden zal doen. Resultaten kunnen na verloop van tijd verschillen. Blijf dus regelmatig A/B-testen.
  • Welke versie het beste werkt, hangt af van je doel. De ene afbeelding kan bijvoorbeeld veel betrokkenheid uitlokken bij je doelgroep, terwijl een andere afbeelding mensen meer doet doorklikken. De advertentie waarmee je verdergaat, word bepaald door je doel. Wil je meer betrokkenheid bij je doelgroep of meer verkeer naar je website?
  • Begin niet zomaar 2 versies van een advertentie te testen zonder een reden te hebben waarom je die 2 versies gekozen hebt. Je kan op basis van een buikgevoel, eerdere ervaringen of research een hypothese opstellen die je wil testen. Neem niet zomaar 2 verschillende afbeeldingen maar motiveer waarom je deze 2 wil vergelijken. Een goeie A/B-test leert je iets over je doelgroep op basis van de hypothese die je getest hebt, het zorgt ervoor dat je een beter begrip hebt van je publiek.
  • Kijk niet te veel naar de resultaten tijdens het verloop van de A/B-test. Soms kan het al vlug lijken alsof een advertentie beter werkt maar naar verloop van tijd kan dit nog veranderen. Als je te veel naar de performance van de advertenties kijkt terwijl de test nog bezig is, zou je misschien te vroeg (verkeerde) conclusies durven trekken.
  • Je kan niet enkel advertenties op sociale media testen. Ook organische posts of je profielpagina zelf kunnen het onderwerp van de test zijn. Probeer bijvoorbeeld eens een andere profielfoto en ga na of dit tot een hogere click through ratio leidt.

A/B-testen: niet enkel op sociale media 

We hebben ons hier vooral gefocust op A/B-testing op sociale media. Natuurlijk kan je het nog voor allerlei andere zaken gebruiken. Bijvoorbeeld: je wil een nieuwe landingspagina voor je webshop en wil weten welke optie de hoogste conversieratio heeft. Dan zorg je dat je klanten tijdens de A/B-test willekeurig één van de twee versies te zien krijgen. Na de test blijf je de landingspagina gebruiken die het beste bleek te werken. A/B-testing kan je dus gebruiken om te kijken welke versie van om het even wat het beste werkt – alles wat je kan veranderen, kan je ook testen. Gedaan met gissen, A/B-testing zorgt ervoor dat je onderbouwde beslissingen kan nemen!

Klinkt dit allemaal wat te ingewikkeld voor jou? Wil je graag adverteren maar geraak je er niet wijs uit? Of heb je al eens geadverteerd maar viel het resultaat tegen? Wij helpen je graag met het opstellen van een succesvolle advertentiecampagne!  Geef ons gerust een belletje :  056 35 87 67 of mail : info@sociallemon.be

Doe je het liever helemaal zelf?Schrijf je dan in voor onze training ‘Adverteren op Facebook’. We leren je tijdens deze dagopleiding alles over A/B testing.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Posted in Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.