WhatsApp breidt hun Business-functies uit
Direct messaging wordt steeds belangrijker op sociale media. Eén-op-één contact hebben met een bedrijf via een chatfunctie is voor gebruikers een kleinere drempel dan de telefoon te nemen en de klantendienst te bellen. Meta wil hierdoor de zakelijke mogelijkheden maximaliseren met onder andere click-to-message advertenties. Maar ze gaan een stapje verder. Binnenkort koppelen ze enkele nieuwe functies aan WhatsApp. Nu testen ze die nog volledig uit.
Zoek bedrijven in de buurt via WhatsApp
Met zo’n 100 miljard berichtjes die dagelijks via WhatsApp worden verzonden, is er geen twijfel dat dit platform dé koploper is van direct messaging. Meta zet hierop in en wil het platform meer uitrollen als professioneel communicatiemiddel. Ze kondigden een nieuwe update aan waarmee gebruikers rechtstreeks in Whatsapp bedrijven kunnen zoeken op categorie of naam.WhatsApp zal een aparte zoekfunctie krijgen voor bedrijven. Samen met categoriefilters gekoppeld aan geverifieerde bedrijfsaccounts zal je zelfs op een kaart bedrijven in de buurt zien.
Betalingen uitvoeren rechtstreeks in WhatsApp
Ook bekijkt Meta extra opties voor het uitvoeren van betalingen binnen WhatsApp:
"We willen we dat mensen direct vanuit een chat een veilige betaling kunnen uitvoeren. We testen deze optie volledig uit. Deze betaalervaring zal een game-changer zijn voor mensen en bedrijven die willen kopen en verkopen via WhatsApp zonder een externe app nodig is. We gaan alles dus nog meer centraliseren."
De hoop van Meta is dat het WhatsApp kan laten uitgroeien tot een globale applicatie die voor vrijwel alles gebruikt wordt: van berichten sturen tot bedrijfspagina’s opzoeken en het betalen van rekeningen. Ze zijn al op de goede weg, maar ze zijn er nog niet. De mogelijkheden van WhatsApp worden steeds groter en het is de moeite waard om te overwegen waar het in je merkstrategie past.