Weg-Waze op social media
De middenstand en het gebruik van social media, het blijft een zaak waar vooral durf en planning een rol spelen. Zo zat ik recent te genieten van een broodje martino, in een lokale broodjeszaak, toen het onderwerp van social media ter sprake kwam. “Dat werkt niet voor kleine winkels zoals die van ons !” Het was zowat de teneur van het gesprek. De zaakvoerders toonden voorbeelden van hoe ze mooie foto’s van overheerlijke broodjes op hun facebookpagina hadden geplaatst, maar ze haalden er (bijna) geen likes mee. Hoewel hun pagina er, op het eerste zicht, prima uitzag was er ook niet echt sprake van veel beweging. Er heerste een doodse stilte en het deed me denken aan een western-style prairie, waar een grote bal stof over het oppervlak rolt.
Social media werkt wel, je doet het alleen fout
Het was dan ook tijd om even gigantisch onpopulair te gaan worden en een stok in het hoenderhok te gooien: social media werkt wel, je doet het alleen fout.
Het maakt niet uit of je een kleine en hardwerkende ondernemer bent of een grote multinational met duizenden werknemers. Social media kent geen onderscheid naar kleur, afkomst, religie, rijkdom, … Iedereen die toegang heeft tot het internet kan gebruik maken van de eindeloze mogelijkheden die voorhanden zijn.
Het woord “tijd” is steevast de absolute nummer 1 reden waarom mensen zich niet MEER gaan engageren met hun professionele pagina’s. Als ondernemer heb je inderdaad vaak andere dingen te doen dan het posten van efficiënte inhoud op regelmatige tijdstippen. Wij bieden dan ook op maat gemaakte oplossingen aan, om die last van je schouders te halen. Jouw focus ligt op het beheren van je zaak, onze focus ligt op het beheren van je social media. Contacteer ons gerust mochten we ook in dit geval een opluchting kunnen bieden.
Maar naast het hebben van degelijke pagina’s is ook het gericht gebruik van de digitale tools broodnodig. Wat is het nut van het hebben van een prima product aan een al even prima prijs, als geen kat weet dat je er bent? Adverteren in de lokale kranten is nog steeds traditioneel aanwezig, maar je bereikt er minder en vooral een erg lokaal publiek mee. Lukraak advertenties op het internet gooien staat dan weer gelijk aan geld door het raam kieperen en Google biedt ook niet alle oplossingen. Mijn vraag aan de zaakvoerders van de broodjeszaak was dan ook “staan jullie al op Waze?” Het gesprek kwam tot een stilstand en woorden werden vervangen door fronsende wenkbrauwen.
De eens zo rustige straten worden drukker en drukker. Het Waze-effect in volle expansie
Waze is een GPS applicatie voor je smartphone, tot zover niets nieuws. Wat Waze echter uniek maakt is dat de app draait op user-generated-content. Het zijn de gebruikers die melding maken van ongevallen, vertragingen, objecten op de weg en zelfs de aanwezigheid van de politie. Vooral de optie om files en vertragingen te kunnen omzeilen heeft Waze in een recordtempo tot marktleider gebombardeerd. De invloed van die app is zodanig belangrijk dat de centra van kleine steden de impact kunnen vaststellen. De eens zo rustige straten worden drukker en drukker. Het Waze-effect in volle expansie!
Laat ons nu even terugkeren naar de broodjeszaak van weleer. De foto van een heerlijke sandwich behaalde misschien niet het beoogde effect op Facebook. Mensen overdag zijn dan ook niet echt intensief bezig met hun Facebook account, maar eerder met het overleven van de files in de urban jungle. De enige app die ze op dat ogenblik dan ook hebben runnen is Waze. De gefrustreerde en vermoeide chauffeur heeft honger en dorst, wil graag even de benen strekken en die pittige koffie? Die zou best wel smaken. Zijn Waze applicatie toont aan dat hij binnen enkele meters voorbij komt aan, jawel, een broodjeszaak.
Effectief gebruik maken van social media is meer dan alleen maar een foto posten op Facebook. Laat je niet overweldigen door een tsunami aan mogelijkheden, maar laat ons je begeleiden om een volledig, gestructureerd vooral out-of-the-box programma op te stellen.
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen