10 Tips voor meer volgers en engagement op Instagram

2017 was het jaar van Instagram. Ze kenden de grootste groei van de belangrijke sociale netwerksites en lijken die trend in 2018 verder te zetten. Daarom is het belangrijk om als bedrijf aanwezig te zijn op Instagram, want daar zijn ook je potentiële klanten. Heel wat mensen gebruiken Instagram om inspiratie op te doen, dus je kan er maar beter je volgers inspireren met boeiende content, of het nu door een aantrekkelijke foto in de feed is of een unieke blik achter de schermen op je Story. Ben je nieuw op Instagram of wil je graag meer volgers of likes? Lees dan zeker deze tips!

1. Kies waarover je account gaat

Als je volgers wil aantrekken, moet je account over iets gaan. Er moet een focus zijn. Je merk of product staat meestal centraal. Welk verhaal wil je vertellen? Door één onderwerp te kiezen, weten je volgers waar ze zich aan kunnen verwachten, zonder voor hen irrelevante posts te zien te krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld een bepaald product wil verkopen, dan kan je originele foto's van dat product posten of mooie foto's van mensen die het product gebruiken. Maar ook andere relevante content voor je doelgroep zoals quotes of tips in verband met het product. Zo breng je gevarieerde content maar zorg je wel dat er een rode draad is.

Laat je onderwerp ook duidelijk blijken in je bio: zorg dat mensen er kunnen zien wie je bent, wat jou bezighoudt en waar je over post, eventueel met een eigen herkenbare hashtag voor je merk of bedrijf. Mensen die voor het eerst je profiel bezoeken zullen o.a. op basis daarvan beslissen of ze je willen volgen of niet.

2. Post op regelmatige basis

Het is belangrijk dat je op regelmatige basis een nieuwe foto of video post op Instagram om je volgers geëngageerd te houden, zonder hun tijdlijn vol te spammen natuurlijk. Ook voor een kleiner bedrijf is het interessant om meerdere posts per week te doen. Dankzij de smartphone hoeft dit dan ook niet veel tijd en moeite te kosten. Leg voor jezelf vast hoeveel posts per week je doet en probeer je daaraan te houden. Zo weten ook je volgers na een tijdje wanneer ze nog eens iets nieuws van je kunnen verwachten. Wanneer je een lange periode niets post, kan het zijn dat bepaalde volgers afhaken.

3. Gebruik hashtags (verstandig)

Je kan hashtags gebruiken om een nieuw publiek te bereiken. Maar zorg dat de hashtags die je gebruikt welrelevant zijn bij je foto. Gebruik niet zomaar een heleboel hashtags zonder dat je content interessant is voor mensen die zoeken op die hashtags. Overdrijven is nooit goed. Je volgers zullen te veel hashtags alleen maar irritant vinden. Kijk ook geregeld welke hashtags populair of trending zijn. Wie weet kan je daar boeiende content rond creëren.

4. Verzorg je foto's

Tegenwoordig kan iedereen mooie foto's nemen met hun smartphone. Je hebt dus geen excuus om je content niet te verzorgen, anders gaat je foto verloren in de Instagramstroom. Wees uniek. Trek niet zomaar een foto van je product maar denk na over de compositie, lijnen, kleuren, lichtinval, achtergrond, enz. Zo kan je eruit springen in mensen hun tijdlijn. Bonustip: toon gezichten, want die menselijke kant zal het aantal volgers de hoogte injagen. Meerdere foto's in één post? Tegenwoordig kan dit eenvoudig door er meerdere toe te voegen en je volgers te laten swipen, maar met de Layout-app kan je ook leuke composities met meerdere foto's maken.

5. Gebruik filters

Je hebt geen ingewikkeld fotobewerkingsprogramma meer nodig om je foto's een mooie glans te geven. In Instagram zelf vind je al heel wat filters, die je bovendien nog eens handmatig kan bewerken op het vlak van helderheid, contrast, enz. Zelfs een foto waar je niet zo tevreden over was, kan je op die manier soms toch nog redden. Heb je daar niet genoeg mee? Dan bestaan er nog heel wat aparte apps om je foto's te optimaliseren. Enkele voorbeelden: Snapseed, Afterlight en VSCO. 

Ook bij het gebruik van filters geldt: overdrijf niet. Een filter moet vooral voor een mooi effect zorgen maar het mag er niet te onnatuurlijk gaan uitzien. Ben je heel tevreden over de foto die je net getrokken hebt? Dan is een filter zeker niet verplicht! Probeer ook consistent te zijn in de filters die je gebruikt. Wanneer mensen je profiel bekijken, moet er toch een zekere stijl in terug te vinden zijn. Herkenbaarheid is belangrijk.

6. Zorg voor interactie

Eén van de beste manieren om meer volgers en likes te hebben, is door in interactie te gaan en het zelf ook uit te lokken. Ga zelf in interactie met anderen: like en reageer op hun foto's maar reageer ook als iemand commentaar geeft op jouw foto. Volgers vinden het leuk als je antwoordt op hun reactie. Reageer niet alleen als ze een vraag hebben, maar zeg ook iets leuks terug als ze op jouw post hebben gereageerd of je een complimentje hebben gegeven. Zo is de kans groter dat ze jou willen blijven volgen en vaker gaan reageren. 

Zoek op onderwerpen en populaire accounts die relevant zijn voor jouw merk of bedrijf en ga daar foto's liken en reacties geven. Maak deel uit van de conversatie rond relevante topics. Zo zien ze dat je gepassioneerd bezig bent met het onderwerp en zullen ze je misschien volgen.

Meer interactie op je eigen foto's krijg je door vragen te stellen en content te delen die reactie uitlokt. Denk aan een grappige of emotionele foto waarin iemand zich kan herkennen: mensen zullen vlugger geneigd zijn dergelijke posts te liken of op te reageren, of zullen eventueel zelfs een goeie vriend(in) taggen.

7. Doe inspiratie op bij andere accounts

Welke accounts gerelateerd aan jouw onderwerp doen het goed? Kijk naar populaire accounts en leer hoe zij het aanpakken. Vergeet ook zeker niet je belangrijkste concurrenten te bekijken. Welke van hen hebben veel volgers, likes en interactie met hun volgers? Let er op waar zij over posten, hoe vaak ze posten, welke hashtags ze gebruiken en hoe ze communiceren met hun volgers. Wanneer je een goeie post ziet, die je zelf als inspiratie wil gebruiken, dan kan je die ook steeds opslaan. Natuurlijk mag je geen posts kopiëren maar je kan wel leren uit hoe anderen het aanpakken en ideetjes opdoen. 

8. Koppel andere sociale media

Door je Facebookpagina of Twitterprofiel te koppelen aan je Instagramaccount zullen mensen die je daar volgen, je misschien ook op Instagram beginnen volgen. Let er wel op dat je niet op al je sociale mediakanalen voortdurend dezelfde content post. Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken en volgers van meerdere kanalen willen ook niet overal hetzelfde zien. Het kan geen kwaad om eens content voor je Facebookpagina te hergebruiken op Instagram, maar zorg er dan voor dat dit herwerkt wordt op maat van Instagram.

9. Experimenteer met video en Stories

Instagram breidt de visuele mogelijkheden steeds meer uit. Je kan mooie, verzorgde video's posten in de feed van maximum één minuut lang. Je hebt dus niet veel tijd om je verhaal te vertellen en je komt best al in het begin van de video met je boodschap naar buiten. Mensen zijn namelijk vlug geneigd om af te haken en verder te scrollen als je niet meteen to the point komt waarom de video interessant is voor hen.

In je feed post je dus vooral aantrekkelijke, kwalitatieve video's. In de Instagram Stories is er meer ruimte voor ander beeldmateriaal, zoals een blik achter de schermen of een kleine teaser voor een nieuw product. Het kan er al eens luchtiger aan toe gaan dan in de feed, aangezien Stories slechts 24 uur online blijven. Instagram stelt hier ook enkeleleuke effecten voor ter beschikking, zoals de boomerang of superzoom. De Stories zijn de ideale manier om je volgers je bedrijf wat beter te leren kennen op een boeiende manier. Experimenteer hier dus zeker mee.

10. Laat je niet verleiden tot het kopen van volgers

We gaven je reeds enkele tips om het aantal geëngageerde volgers te doen groeien. Soms gaat dit echter minder vlug dan je gehoopt had. Toch is het beter van geduld te hebben en je niet te laten verleiden tot het aankopen van volgers. Je kan dan wel een groot aantal volgers voor weinig geld kopen, het gaat meestal om fake of inactieve accounts. Vaak wonen deze aan de andere kant van de wereld en zijn ze dus helemaal niet relevant voor jou. Het komt ook niet echt goed over als je account 20 000 volgers heeft maar amper likes of reacties op je posts. Focus je op echt engagement met relevante volgers. It's not all about the numbers.

Tot slot geven we je graag nog mee dat het interessant is om de laatste Instagram trends op de voet te volgen. Zo blijf je steeds op de hoogte van veranderingen die een invloed kunnen hebben op hoe jij te werk gaat op Instagram. Denk bijvoorbeeld maar aan het feit dat je sinds kort hashtags kunt volgen of de ontwikkelingen omtrent Instagram Stories.

PS: Volg je ons al op Instagram? Je vindt ons profiel hier.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

7 Tips om meer uit je Facebook evenementen te halen

Volgende
Volgende

Wat is een goeie A/B-test?