Influencers die buiten de lijntjes kleuren, riskeren boete van €80.000.
Influencer marketing is een hot topic en iedereen heeft er zijn mening over. Sommigen zien er het nut van in en volgens anderen haalt het niets uit. Omdat het zo'n hot topic is, krijgt het veel exposure - ook bij hogere instanties van ons land. Dit betekent dat het tijdperk waar influencers 'zomaar' gesponsorde content posten, voorbij is. Vanaf nu moeten ze zich aan de regeltjes van hogerop houden. En die worden strenger en strenger. Sinds kort zijn er nieuwe regels waaraan influencers zich moeten houden. Doen ze dat niet? Dan zou dit hun wel eens €80.000 kunnen kosten.
Van oorsprong zorgde het 'influencer zijn' helemaal niet voor broodverdienste. Mensen die groot waren op sociale media, oefenden ernaast een daytime-job uit. Het plaatsen van content was ondoordacht, en deed je na je uren.
Waar influencers vroeger A-list celebs waren, is het nu jouw buurmeisje met 100.000 volgers op TikTok. En daar zien bedrijven het potentieel in. Een 'doodgewoon' iemand, waarvan de levensstijl of interesses aanleunt bij jouw product of dienst, dat is toch dé beste manier om voor exposure te zorgen?
De lijn tussen 'echt' en 'ads' werd te vaag
'Betalen' van influencers gebeurt op drie manieren: aan de hand van een ervaring, een product die ze krijgen, of gewoon met geld. Maar voor volgers werd de lijn tussen 'echt' en 'ads' de laatste jaren zo vaag, dat de overheid tussenkomt.
Eva De Bleeker (Staatssecretaris voor Consumentenbescherming) stelde enkele concrete richtlijnen op. Hiermee moeten influencers aangeven dat het over commerciële (en dus gesponsorde) inhoud gaat. De richtlijnen zijn er om gebruikers van sociale media, de volgers van de influencer, duidelijk te maken dat niet alles wat online komt het echte leven is. Ze hopen zo dat volgers kritischer staan tegenover wat online komt.
#reclame #publiciteit #gesponsord #advertentie
Bij het posten van commerciële berichten, zowel op story als in hun feed, moet voortaan één van volgende hashtags te zien zijn: #reclame, #advertentie, #publiciteit of #gesponsord. Volgers van influencers weten hierdoor of het een oprechte mening of ervaring betreft, wanneer ze bijvoorbeeld uiteten gaan en posten zonder commerciële tussenkomst, of wanneer het om commerciële communicatie gaat, wanneer het etentje werd betaald door het restaurant met voorwaarde posts en/of story's online te plaatsen.
De Economische Inspectie controleert of influencers deze richtlijnen toepassen. Die controles voeren ze uit wanneer klachten komen van volgers of bedrijven, maar gebeuren ook uit eigen initiatief van de Economische Inspectie. Komen ze een influencer tegen die zich niet aan de nieuwe richtlijnen houdt? Dan kan die wel eens een flinke boete krijgen, die oploopt tot €80.000.
Zal dit invloed hebben?
De kans deze nieuwe regels invloed hebben op influencers, bedrijven of hun volgers is klein. Voor de volgers is authenticiteit en de oprechte mening van de influencer het belangrijkste. Of dit dan om commerciële content gaat, heeft weinig invloed. Het is aan de influencer oprecht en authentiek over te komen. Volgers van de influencer geloven dat een influencer niet zomaar elke project aangaat, en dus alleen samenwerkingen aangaan met een product of dienst die voor 100% bij de influencer past.