Influencer: hoe ‘word’ je dat?

Laat één ding duidelijk zijn: er zijn geen specifieke vereisten of job gerelateerde competenties om influencer ‘te worden’. In principe is het voor iedereen mogelijk om influencer te worden. Wel zijn er enkele zaken die een invloed uitoefenen hoe snel jouw publiek (en bereik) groeit op sociale media. Dit is natuurlijk van groot belang bij het 'influencer zijn'.

Het is niet zomaar wat plaatsen op sociale media.

Je zou het niet denken, maar om succesvol te groeien als influencer moet je meer doen dan springen op trends en grappige filmpjes maken. Er is een duidelijke aanpak en strategie nodig. Je maakt namelijk content voor je eigen personal brand. Voor sommige influencers begint hun personal brand vorm te krijgen na één of twee virale video's. Door die video’s weten ze welke content aanslaat, wat hun niche is en op welke inhoud ze zich moeten richten.

Lees verder onder de afbeelding. 

Wat maakt een succesvolle influencer?

Eens je die niche hebt gevonden waarin jouw content scoort, zijn er drie onderdelen waarbij je moet stilstaan voor het maken van jouw content. Dit vormt de basis van je content en verdere strategie.

  1. Je moet emotie creëren bij de kijker. Ze moeten iets ‘voelen’ waardoor ze jouw content willen terugzien. De vijf emoties die het beste scoren zijn:• Geluk• Verdriet• Lachen• Woede• Inspireren
  2. Mensen die op sociale media scrollen, hebben graag het gevoel ze ‘ergens bijhoren’. Je moet bij de kijker een gevoel van betrokkenheid creëren. Alsof je tegen hen praat, jouw bijschrift naar hen richt of je hen ergens bij betrekt. 
  3. Geef de kijker het gevoel dat ze bijleren. Enkele van de beste accounts zijn die waar ze simpelweg vragen van de kijker beantwoorden of zogenaamde ‘life hacks’ tonen.

Hoe breid je jouw publiek uit?

Er zijn enkele invloeden die ervoor zorgen dat jouw publiek snel(ler) groeit. Elk socialemediakanaal heeft een ander algoritme en andere manier om hierop in te spelen. Dit zijn globale tips die van toepassing zijn op diverse socialemediakanalen.

  1. Post regelmatig:Socialemediakanalen gaan sneller content tonen als je frequent kwalitatieve content online plaatst. Op deze manier bereik je sneller de 'Verkenningspagina' (Instagram) of de 'Voor Jou-pagina' (TikTok).
  2. Werk cross-channel:Ben je actief op meerdere socialemediakanalen? Dan krijg je meer betrokkenheid door je posts op al jouw accounts te publiceren.
  3. Gebruik relevante hashtags:Door populaire hashtags te gebruiken, vinden mensen jouw account sneller. Ze zijn op zoek naar specifieke inhoud en hopen die via hashtags te vinden. Selecteer je hashtags gericht en toegespitst op jouw content.
  4. Gebruik geotags:Tag jouw locatie om mensen in de buurt te bereiken.
  5. Zet jouw verhalen in hoogtepunten:Door gebruik te maken van hoogtepunten (Instagram) geef je nieuwe mensen een snelle manier om te weten te komen wat voor soort content je maakt. Dit kan ze overtuigen jou te volgen.
  6. Long-form content is niet altijd beter:Akkoord, diverse bedrijven geven meer opties tot long-form content. Zoals TikTok die de grens van video’s opgetrokken heeft naar 10 minuten of Twitter die langere Tweets toestaat onder de vorm van ‘notes’. Dit wil niet zeggen dat long-form content the way to go is. Influencers bereiken voornamelijk Gen Z en die willen meteen gesmeten worden in het verhaal. Probeer met de eerste seconden of de eerste woorden hun aandacht te pakken.
  7. Post op het juiste moment:Om betrokkenheid op content te verhogen, post je het best tijdens de uren dat je volgers het meest actief zijn. Dit zie je door de statistieken van je kanaal te bekijken.
  8. Speel in op trends:Zowel op TikTok als Reel is het slim om in te spelen op trends en populaire geluiden. Dit zijn de video’s waar het meest interactie mee is.
Lees verder onder de afbeelding. 

Full-time influencer worden?

Meteen proberen het ‘influencer zijn’ om te gooien naar jouw full-time job is geen goeie beslissing. Misschien moet je het eerst als hobby of bijverdienste zien en daarnaast een job houden die uiteindelijk jouw rekeningen betaalt. Full-time content maken op sociale media betekent daarnaast dat je gebombardeerd wordt tot een all-round media persoonlijkheid. Zo zal je uitgenodigd worden om mee te werken een radio- en tv-programma’s.Influencer als full-time job is altijd een onzekerheid. De ene maand heb je drie samenwerkingen en de maand erop heb je er misschien geen. Influencers hebben vaak de neiging zich alleen maar te richten op deals met bedrijven, maar ze moeten ook uitkijken naar andere projecten zoals presenteren, schrijven van boeken, opstellen van trainingen of verkopen van hun eigen producten. Dit betekent betere stroom van inkomsten en helpt om verschillende publieken aan te spreken.

Vorige
Vorige

6 LinkedIn ideeën die goed scoren!

Volgende
Volgende

Nieuwe creatieve opties voor YouTube Shorts!