Gen Z: dé online kopers
Gen Z is onze toekomst. De jongeren geboren tussen 1997 en 2012 spenderen zo’n 2 uur en 43 minuten per dag op sociale media. Als bedrijf is sociale media dus dé weg om deze generatie te bereiken. Maar wat houdt hen bezig op sociale media en wat zorgt ervoor dat ze bijna 3 uur per dag op sociale media vertoeven?Schrik niet, maar Gen Z is de drijvende kracht achter zo’n 143 miljard dollar aan online verkoop. En dat zijn cijfers voor in de US alleen. Het feit dat deze generatie online zo actief is, zorgt voor grote veranderingen op alle gebied. Je moet de marketingaanpak niet alleen aanpassen op nieuw consumentengedrag, maar ook betalingsmethodes aanpassen, want ze bestellen liever online dan fysiek je winkel te bezoeken. Als je als bedrijf hier niet op inspeelt, loop je een paar rondjes achter op grote spelers.
Kleren, schoenen, boeken en muziek
143 miljard? Die moeten ze natuurlijk ergens kwijt. Aan deze vijf categorieën spendeert Gen Z (online) het meest:
- Kleren en schoenen (55%)
- Boeken en muziek (52%)
- Abonnementen voor apps (52%)
- Speelgoed en (video)spelletjes (50%)
- Evenementen (48%)
Maar daar blijft het niet bij. Want niet alleen koopt Gen Z zelf veel online, ook beïnvloeden ze hun familieleden om online te kopen. Naast hun eigen 143 miljard euro staan ze ook in voor 127 miljard dollar aan uitgaven die gebeuren omdat ze familieleden beïnvloeden. Ze beïnvloeden hun familie het meest op vlak van:
- Voeding (77%)
- Meubelen (76%)
- Huishoudelijke apparaten (73%)
- Reizen (66%)
- Elektronica (61%)
Wat opvalt, is dat de categorieën waarbinnen Gen Z aankoopt helemaal anders zijn dan de categorieën waarin ze hun familieleden beïnvloeden.
Gen Z gelooft wat ze online lezen.
Het vertrouwen van Gen Z in grote bedrijven daalt sterk in vergelijking met andere generaties. Zo geloven ze sneller wat een influencer hen vertelt dan wat ze zien op het nieuws. Gen Z zal ook altijd reviews of ervaringen opzoeken voordat ze overgaan tot aankoop. 63% van de generatie gelooft aanbevelingen van vrienden of influencers en zal hierdoor geen verdere informatie over het product opzoeken. Ze hebben vertrouwen dat de influencer en/of hun nabije kennissen eerlijk communiceren.
Ook het imago heeft een invloed.
Een merk dat betrokken was bij een (online) schandaal, of een merk met een macho karakter? Dat is een grote afknapper voor Gen Z. Ethische waarden van een bedrijf zetten ze ongetwijfeld voorop. Ze zouden zelfs de overwegen niet meer te kopen van een bedrijf wanneer dat bedrijf:
- Een macho-imago heeft. (81%)
- Betrokken is bij een schandaal. (80%)
- Racistisch is. (79%)
- Tekenen van homofobie toont. (76%)
Inclusiviteit op sociale media is the way to go.
Inclusiviteit is wanneer een merk personen inzet bij hun campagnes van alle rassen en met elke geaardheid of identiteiten. 49% van de Gen Z generatie overtuig je sneller van aankoop wanneer je aan inclusiviteit doet in je campagnes. Dit is een groot verschil met andere generaties, waar dit een minder grote rol speelt. Zo geeft 51% van Gen Z aan dat ze meer inclusiviteit willen in campagnes, terwijl dit voor hun voorgangers, de Millennials, slechts 44% is.