Meta implementeert nieuwe updates voor EU-adverteerders om te voldoen aan de eisen van de EU en transparantie te bevorderen.

Als je Facebook- of Instagram-advertenties gebruikt met 'wereldwijde' targeting of specifiek gericht op de EU, moet je binnenkort je advertentie-targetingprocessen bijwerken volgens de nieuwe vereisten van Meta.Volgens de EU Digital Services Act (DSA) moet Meta nu meer informatie verstrekken over advertentie-targeting. Daarom voegt Meta nieuwe elementen toe wanneer EU-targeting wordt geselecteerd. Adverteerders worden gevraagd om voor elke campagne een 'ontvanger' en 'betalende partij' aan te geven.Dit betekent dat adverteerders moeten aangeven wie er profiteert van hun advertenties (ontvanger) en wie ervoor betaalt (betalende partij) voor alle Facebook- en Instagram-advertenties die gericht zijn op de EU, bijbehorende gebieden of wereldwijd.Wanneer je een EU-doelgroep selecteert, krijg je deze nieuwe velden te zien en moet je voor elk veld een antwoord kiezen. De informatie over de 'betalende partij' en 'ontvanger' is bedoeld om meer inzicht te bieden in de bron van elke Facebook- en Instagram-advertentie. In de meeste gevallen vul je gewoon de naam van je bedrijf in beide velden in. Je selecteert hiervoor 'vrije tekst'.Het is belangrijk dat adverteerders begrijpen dat er specifieke regels zijn en dat ze aan de nieuwe vereisten moeten voldoen, zoals uiteengezet door het team van Meta.Als je geen begunstigde invult, loop je het risico dat je advertenties niet voldoen aan de nieuwe vereisten van Meta voor EU-targeting. Het is daarom belangrijk om de vereiste informatie in te vullen en te voldoen aan de regelgeving. Als je geen specifieke begunstigde aangeeft, loop je het risico dat je advertenties worden afgekeurd. Je kunt hier meer lezen over de bijgewerkte vereisten.Daarnaast heeft Meta aangekondigd dat er ook nieuwe updates zijn voor de Marketing API, in lijn met dezelfde vereisten. Dit betekent dat ontwikkelaars hun API-gebruik moeten bijwerken."Deze informatie is vanaf 21 juni verplicht bij het creëren van advertenties. Tegen eind augustus wordt informatie over de ontvanger en betalende partij weergegeven in de Ad Library en de Ad Library API voor alle advertenties die zijn gemaakt op of na 22 juni 2023 en die worden weergegeven aan locaties binnen de EU of bijbehorende gebieden."Deze update markeert de nieuwste regelgevende verschuiving voor online advertenties. Meta heeft al enorme boetes gekregen voor het niet voldoen aan specifieke onderdelen van de voortdurend veranderende regels.Onlangs kreeg Meta bijvoorbeeld een boete van €1,2 miljard, wat gelijk is aan $1,3 miljard USD, voor het overdragen van gebruikersgegevens uit de EU naar de VS zonder expliciete toestemming of adequate bescherming.De EU-regelgevers blijven streven naar meer transparantie en controleopties voor gebruikers. Telkens wanneer er updates zijn, moet Meta zijn systemen dienovereenkomstig aanpassen om toekomstige boetes te voorkomen.Dit vormt opnieuw een uitdaging in het advertentieproces van Meta en heeft helaas gevolgen voor alle merken die zich richten op EU-gebruikers.

Vorige
Vorige

Hoe kies je de juiste campagnedoelstelling voor je advertentiecampagne?

Volgende
Volgende

Wat is performance marketing en hoe gaat performance marketing precies in zijn werk?