Like en Share wedstrijden op Facebook

Nog altijd zie ik dagelijks via Facebook Like & Share wedstrijden voorbij komen. Tot mijn grote ergernis uiteraard! Niet alleen zijn deze wedstrijden volgens de Facebook regels niet toegelaten, ze zijn ook volledig onderhevig aan totale willekeur.Denk nu eens na, hoe worden dergelijke wedstrijden gecontroleerd en hoe worden de winnaars gekozen?Ik weet alvast één ding zeker. Door mijn privacy-instellingen is het voor mij alvast onmogelijk om maar één van deze wedstrijden te winnen.  Als ik er al aan zou willen deelnemen natuurlijk! Reden?  Wel, door mijn privacy instellingen kunnen ze niet zien dat ik überhaupt de pagina leuk heb gevonden. Dus hoe kan mijn naam dan getrokken worden? En zo zijn er nog veel mensen die er niet bij stil staan dat ze deelnemen aan wedstrijden waarbij de kans op winnen gewoon nihil is.Ook bij het delen van die berichten stel ik me veel vragen. Het bericht wordt soms gedeeld tot in het oneindige. Hier ook hetzelfde verhaal. Onmogelijk te achterhalen wie de posting allemaal heeft gedeeld.Mensen kunnen de actie dus alleen zichtbaar voor zichzelf delen. En zelfs al delen die mensen de actie wel met hun vrienden, dan nog is het onmogelijk om te controleren wie allemaal gedeeld heeft. Dit vanwege de privacyinstellingen van sommige gebruikers.En hoe achterhaal je wie jouw fans zijn? Jammer genoeg zijn alleen jou nieuwste fans te zien bij de ‘Nieuwe vind-ik-leuks’. Fans van het eerste uur (meestal de belangrijkste!) zijn niet te achterhalen! En toch blijven veel mensen maar deelnemen aan deze gruwelijk irritante vorm van reclame in de hoop ooit eens met de hoofdprijs te gaan lopen.

Wat mag dan wel?

  • Inzendingen verzamelen van fans en non-fans op de fanpage tijdlijn
  • Organiseer een eenvoudige prijsvraag-wedstrijd. Vraag de deelnemers om te e-mailen. Daarenboven is dit een ultieme tool om uw potentiële klanten persoonlijk aan te spreken en een database op te bouwen voor latere e-mailacties.
  • Beschikt u over een budget? Laat een Facebook applicatie ontwikkelen. Daar zijn de mogelijkheden enorm. 
  • Beschikt u over kleinere budgetten kunt u gebruik maken van gratis promotie apps. Bijvoorbeeld via Pagemodo. 

Wat mag niet?

  • Uw fans vragen zich te taggen op een foto waar ze zelf niet op staan.
  • Winnaars kiezen op basis van shares ( Dit staat niet bij iedereen publiek ingesteld)
  • Winnaars kiezen op basis van likes. ( Willekeurige verloting is nog altijd verboden in België)

En mogen die irritante wedstrijden nu aub eens stoppen?

Vorige
Vorige

Wil jij weten wie jou heeft ontvriend op Facebook of Twitter?

Volgende
Volgende

Beelden van bewakingscamera’s online plaatsen: een goed idee?