Cross-Communication, WASDA?
Het is een droom voor advertisers en ronduit de hel voor sommige marketeers: een overaanbod aan messaging-apps. De ene gebruikt graag Facebook-messenger, de andere is een verstokte Whatsapper en een derde zweert dan uiteindelijk bij DMs in Instagram. 3 verschillende platformen, 3 verschillende gebruikers maar wel allen potentiële klanten. Ervoor zorgen dat je bericht door allen kon gelezen worden, was vaak een uitdaging van jewelste.
Tegen eind 2019 zou daar, als we de berichtgeving van de New York Times mogen geloven, grondig verandering in kunnen komen. Bronnen binnen in de hoofdkantoren van Facebook lieten immers vallen dat er intensief gewerkt wordt aan een nieuwe vorm van cross-communication.
Cross-Communication, wasda?
Facebook Messenger, Instagram, Whatsapp, … er bestaat een grote kans dat je favoriete communicatie-app eigendom is van Facebook. Zo bestond de mogelijkheid al om je advertenties op Instagram via je Facebook-account te gaan beheren en heeft Facebook dan ook weer de stories-optie overgenomen.
Met de cross-communication optie gaat Facebook al zijn gebruikers in staat stellen om vanuit eender welke van hun apps te berichten naar eender welke van hun apps. Een moeilijke zin met een eenvoudig onderwerp. Vanuit je Whatsapp even een bericht sturen naar een FB Messenger account of vanuit Instagram even iemand Whatsappen.
Een geniale optie, die tot op heden nog steeds heel wat technische moeilijkheden met zich meebrengt. Die moeilijkheden, daar wordt bij Facebook hard aan gewerkt en, indien alles volgens schema verloopt, zouden we tegen eind 2019 elkaar cross-mediaal kunnen berichten.
Voor marketeers gaat dit de zaken niet alleen gigantisch gaan vereenvoudigen, ze gaan ook in staat worden gesteld om nog gerichter te gaan werken. Met een doelgroep die in 1 klap wordt verdrievoudigd kunnen ook adverteerders efficiënter gaan werken en kan vooral de communicatie met (potentiële) klanten worden geoptimaliseerd.