Een online huisstijl in 4 stappen

Dé manier om op te vallen tussen de massa en tegelijkertijd ook herkenbaar te zijn naar je doelgroep toe? Door je huisstijl consequent toe te passen op je socialemediakanalen natuurlijk! Het gebruik van logo’s, lettertypes, kleuren en vormen en zelfs de manier waarop je je publiek aanspreekt fungeren als een herkenningspunt voor jouw volgers. Aan de hand van dit blogartikel leer je in 4 stappen hoe je consistent inzet op jouw online huisstijl en dus ook een sterke online identiteit creëert.

1. Bepaal de elementen van je online huisstijl

LogoWanneer je een post opmaakt voor een van je online kanalen, probeer dan altijd je logo te voorzien op de gekozen visual. Op die manier kunnen personen die je bericht op hun tijdslijn zien langskomen meteen de link leggen met jouw bedrijf. Belangrijk is dat je je logo zo consistent mogelijk gebruikt, zowel online als offline.Dat betekent echter niet dat je geen varianten van je logo mag of kan inzetten. Door verschillende versies aan te maken van je logo, bijvoorbeeld met kleine variaties op vlak van kleur en vorm, is het gemakkelijk om je beeldmerk op allerlei verschillende manieren te gebruiken, zonder je herkenbaarheid te verliezen.Lettertype/fontIn tegenstelling tot je logo hoeven de lettertypes die je online hanteert niet per se hetzelfde te zijn als de fonts die je gebruikt voor folders, brochures, enzovoort. Offline zijn letters met schreef (‘serif’) het best leesbaar, terwijl je online dan weer beter voor een schreefloos font (‘sans serif’) gaat.Tip: vergeet zeker niet om, vooraleer je een font op je website gebruikt, na te gaan of het lettertype in kwestie wel ondersteund wordt door alle browsers. Is dat niet het geval, dan wordt je font vervangen door een standaardlettertype, wat uiteraard niet de bedoeling is.KleurOm te beslissen welke kleuren er in je online huisstijl terugkomen, neem je uiteraard een kijkje naar de kleuren die je offline gebruikt. Ook hier geldt echter dat je deze niet zomaar van papier naar online mag overnemen.Zo is geel bijvoorbeeld een minder aangename kleur om op een scherm te zien, terwijl het op papier wel perfect tot z’n recht komt. Stel nu dat geel de primaire kleur van je huisstijl is, met grijs en blauw als je secundaire kleuren, dan is het eigenlijk beter om die laatste twee kleuren voorrang te geven in je online communicatie. Online kan je je gele kleur dan voornamelijk inzetten als ondersteunende kleur, bijvoorbeeld om iets te benadrukken of een call-to-action extra uit te lichten.VormOp het eerste gezicht misschien wat minder van belang, maar ook de vormen die je gebruikt in je communicatie spelen weldegelijk een rol. Ga je voor strakke lijnen en scherpe hoeken of eerder voor vloeiende lijnen in combinatie met afgeronde hoeken? Denk hier zeker eens goed over na, want deze vormen bepalen namelijk de ‘hardheid’ of ‘zachtheid’ van een organisatie.Zowel online als offline mag je gerust dezelfde vormen opnemen in je communicatie.Tone-of-voiceDe juiste tone-of-voice vormt een belangrijk onderdeel van je teksten en speelt een grote rol bij de perceptie van je merk. Communiceer je offline in de je-vorm en bijvoorbeeld vanuit een eerder humoristische toon? Trek de lijn dan zeker door naar je online kanalen! Een consistente tone-of-voice geeft je merk namelijk een herkenbare persoonlijkheid en wekt vertrouwen op.

2. Stel regels op betreffende het gebruik van visuals

Wanneer je op regelmatige basis een fotograaf of videograaf inzet om beeldmateriaal voor je bedrijf te creëren, kan je hen in principe vrij makkelijk gaan sturen om een consequente look & feel te bekomen. Maak je daarentegen vooral gebruik van stockbeelden, dan is het een goed idee om niet zomaar het eerste beste beeld te kiezen, maar af te wegen of de foto wel bij je huisstijl past. Bekijk het kleurgebruik, de manier van bewerken, de manier van fotograferen, enzovoort en bepaald of dit overeenkomt met je online identiteit.

3. Creëer vaste templates

De makkelijkste manier om je huisstijl consistent toe te passen op je sociale media posts is door een reeks sjablonen of templates aan te maken. Uiteraard houd je hier best rekening met de specifieke kenmerken van de verschillende kanalen. Op Facebook zijn namelijk andere afmetingen van toepassing dan pakweg op Instagram. Indien je over grafische skills beschikt, kan je deze templates zelf creëren, of je kan ze ook laten ontwerpen door iemand die gespecialiseerd is in visual branding.Heb je hier helaas weinig of geen budget voor? Maak dan gebruik van een (gratis) tool zoals Canva, waarin je een ruime keuze aan templates voorgeschoteld krijgt. De kleuren, lettertypes, vormen en afbeeldingen kan je bij elke template steeds zelf aanpassen, zodat al de visuals die je maakt perfect bij je organisatie passen.

4. Maak een huisstijlhandboek

Heb je alle voorgaande stappen doorlopen? Leg dan alle elementen van je online huisstijl vast aan de hand van een huisstijlhandboek, waarin je alle regels en richtlijnen opneemt waar je communicatiedragers aan moeten voldoen.Dankzij dit handboek kan een consistent gebruik van je huisstijl worden gegarandeerd en weten al je medewerkers ook meteen hoe ze die moeten toepassen. Schakel je soms externe partijen, zoals ontwerpers of fotografen, in voor bepaalde online communicatie? Ook zij kunnen daar alleen maar baat bij hebben!Om het gebruik van je huisstijlhandboek nóg efficiënter te maken, raden we aan om zeker een digitale versie van het handboek te voorzien, waaruit iedereen makkelijk alle nodige elementen kan halen.

Vorige
Vorige

Zo bouw je in 6 stappen een succesvolle merkaudit die je (online) marketing zal verbeteren

Volgende
Volgende

Apple iOS 14.5 update: de grootste veranderingen op een rijtje