Dit worden de social media trends voor 2019!

Welke social media trends kunnen we verwachten in 2019?

Maar eerst blikken we even terug op de social media trends van 2018

Ongeveer een jaar geleden schreven we op deze blog een artikel met de social media trends voor 2018. Voor we vooruitkijken naar 2019, blikken we nog even terug op de sociale media trends van 2018. In hoeverre kwamen onze 5 voorspellingen uit? En wat kunnen we er in de toekomst nog van verwachten?

  • Het aantal bots en de kwaliteit ervan is duidelijk gestegen. Toch is het nog wat wachten op de echt geavanceerde chatbots die artificiële intelligentie gebruiken om een gepersonaliseerde shopervaring te creëren. Bots worden voornamelijk ingezet voor informatieve gesprekken over veelgestelde vragen maar integreren nog niet echt volledige koopprocessen. Benieuwd hoe dit verder ontwikkelt in 2019!
  • Ook op het vlak van AR (&VR) blijven we nog wat op onze honger zitten. Het blijft voornamelijk bij experimenteren, bv. Facebook die AR-advertenties test waarmee je het product kan uitproberen, zoals je eerder al kon lezen op onze blog. VR heeft zeker het brede publiek nog niet bereikt, enkel de 'early adopters'. Augmented Reality op sociale media staat momenteel nog steeds grotendeels gelijk aan grappige filters op Snapchat & co. In 2019 zouden we wel eens een stuk verder kunnen staan met AR, vooral op advertising vlak.
  • Personalisatie staat inderdaad nog beter op punt, en de technologieën die dit mogelijk maken zullen ook verder blijven ontwikkelen. Maar het voorbije jaar werden we ook nog eens herinnerd aan de keerzijde van de medaille. Door datalekken en GDPR is het gebruik van persoonsgegevens een gevoelig onderwerp geworden. Een Facebookpixel op je website bv. kan ervoor zorgen dat je bezoeker advertenties krijgt te zien over producten waarin hij of zij interesse in toonde, maar hoe zit het met de privacy van deze persoon? Je leest hier waarom je niet bang hoeft te zijn voor de Facebook pixel. Zeer veel gebruikers waarderen het wel dat ze advertenties en content te zien krijgen die hen interesseert, en voor bedrijven zorgt het voor efficiëntere campagnes.
  • Kortstondige content, die verdwijnt na 24 uur of nadat de ontvanger het bekeken heeft, was alomtegenwoordig en waarschijnlijk dé trend van 2018. Overal zag je Stories verschijnen, maar vooral op Instagram gebruiken we deze functie massaal. Verwacht zeker en vast ook in 2019 een verdere groei van dit fenomeen, vooral ook op het vlak van advertising! Zelfs LinkedIn schijnt van plan te zijn een Stories-functie te integreren. Tips voor Instagram Stories nodig? Deze lees je hier!
  • Influencer marketing is een term die we in 2018 ook veel hebben horen vallen. We schreven er op onze blog een volledig artikel over. Influencer marketing is booming business: steeds meer budget gaat hier naartoe, aangezien sommige influencers een publiek bereiken dat je met pakweg een reclamespot op tv in mindere mate of niet kan bereiken. Toch is het afwachten hoe dit in 2019 verder ontwikkelt, aangezien er o.a. vragen naar boven komen rond de herkenbaarheid van sponsored content.

We zaten er met onze 5 social media trends dus niet zo ver naast. Veel van deze zaken zullen we in 2019 verder zien groeien, zij het misschien in een iets andere vorm.

6 social media trends voor 2019

Op naar de essentie van dit artikel: welke social media trends kan je verwachten in 2019? We zetten er 6 op een rijtje:

  • Social listening: Monitoring tools worden steeds meer een noodzaak. Ze helpen je ontdekken wat er over jouw bedrijf, product, sector, concurrenten,... gezegd wordt op sociale media. Mensen trekken steeds meer richting sociale media met hun frustraties, ideeën en aanbevelingen. Social listening zorgt er niet alleen voor dat je problemen ontdekt en je strategie kan aanpassen, vaak kom je er ook nieuwe opportuniteiten tegen. De social listening trend voor 2019 zal dan ook zijn dat het wordt ingezet voor het genereren van leads en social selling. Op onze blog lees je meer over wat social listening precies is en waarom het zo belangrijk is.
  • Micro-influencers: 2018 was zeker het jaar van influencer marketing, zoals we eerder al aanhaalden. Waar het in het begin vooral ging om de grote mega-influencers die gesponsorde content creëerden voor bedrijven met gigantische budgetten, verwachten we een verschuiving richting micro-influencers met minder dan 10 000 volgers. Micro-influencers zijn niet alleen stukken betaalbaarder, ze zijn belangrijk om nichegroepen te bereiken en komen vaak ook oprechter over. Ze hebben dan wel minder volgers, meestal gaat het om meer kwalitatieve, geëngageerde volgers
  • Wetgeving en zelfregulering van sociale media: in 2018 hadden we de GDPR en het zoveelste datalek van persoonsgegevens. Ook fake news en de invloed op o.a. bepaalde verkiezingen zijn al enkele jaren een issue. Er rijzen ook steeds meer vragen rond de herkenbaarheid van sponsored content bij influencer marketing en reclame richting minderjarigen. Verwacht niet alleen dat er wetgeving op verschillende niveaus (Internationaal, Europees, Belgisch/Vlaams) zal bijkomen, maar ook dat sociale media aan zelfregulering doen. Dit om hun geloofwaardigheid terug op te krikken en gebruikers een betere ervaring te geven. Deze trend is nu al ingezet met bv. de Facebook User Reputation Score of de strijd van Instagram tegen fake volgers, maar in 2019 kunnen we zeker verdere maatregelen verwachten.
  • Video streaming: Video in het algemeen zal blijven groeien, zoals het al enkele jaren doet. Volgens experts zal 80% van wat we online consumeren video content zijn. We bekijken steeds meer video en doen dat vooral ook steeds meer via (live) streaming. Bij live video heb je net als bij Stories een gevoel van spontaniteit en authenticiteit, waardoor het vaak ook meer interactie uitlokt en de band met je volgers versterkt. Het maakt je als bedrijf ook betrouwbaarder. Na YouTube kan je nu ook al even live gaan op Facebook en Instagram en krijgen je volgers er zelfs een melding van. Een belangrijke reden voor de groei van video is dat het steeds eenvoudiger wordt om er zelf mee aan de slag te gaan. Wil je meer weten over hoe je zelf video maakt met je smartphone en dit gebruikt voor o.a. sociale media? Bekijk dan zeker eens onze opleiding over video marketing!
  • Direct messaging: In België gebruiken we al langer Facebook Messenger en WhatsApp om met kennissen te communiceren, in Azië is WeChat gigantisch populair. De verwachting is dat ook bedrijven meer en meer aanwezig zullen zijn op deze messaging apps. Niet alleen met chatbots zoals eerder aangehaald in dit artikel, maar ook voor meer persoonlijke communicatie met (potentiële) klanten. Individuele aandacht zorgt ervoor dat gebruikers zich meer gewaardeerd voelen. Beantwoord niet alleen (snel!) de vragen die mensen naar jou sturen, maar neem zelf ook contact op met hen via dergelijke apps. Bijvoorbeeld met een persoonlijke uitnodiging voor een evenement of met een kortingscode die ze kunnen gebruiken in je winkel of webshop. Doordat we meer messaging apps gebruiken groeit ook advertising binnen deze apps, waardoor deze een commercieel tintje krijgen.
  • Verschuiving naar e-commerce: sociale media zijn een conversiekanaal geworden. Bereik en interactie verminderen en verliezen ook aan belang, meer focus komt er op e-commerce. Branding en bereik verdwijnen als de hoofddoelstellingen, sociale media worden meer en meer ingezet voor pure verkoop en performance. Waar is er dan wel nog ruimte voor community en interactie met bedrijven? Daarvoor bestaan er nog groepen op sociale media. Zo kan je op Facebook nu ook als bedrijfspagina deelnemen aan groepen. Meer weten over waarom en hoe je een Facebook groep gebruikt voor jouw bedrijf? Je leest het hier op onze blog.

Dit zijn de social media trends die wij verwachten voor 2019, samen met de social media trends van 2018 die zich waarschijnlijk zullen verderzetten. We weten natuurlijk pas binnen 12 maanden hoe dicht we er echt bij zitten met onze voorspellingen. We houden je zeker en vast op de hoogte! Wat verwacht jij van 2019 op het vlak van sociale media? Ga jij op een bepaalde trend inzetten? Laat het ons zeker weten!Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Vorige
Vorige

Offgrid en toch online?

Volgende
Volgende

8 Tips voor fijne feestdagen op sociale media