7 tools die je helpen om je digitale marketing te vereenvoudigen
Nu het jaar 2020 en de vele uitdagingen die daarmee gepaard gingen bijna achter ons liggen, wordt het hoog tijd om even na te denken over 2021. Net zoals de job van pakweg een schrijnwerker een stuk makkelijk wordt gemaakt door de komst van allerlei nieuwe gereedschappen, beschik je ook als digitale marketeer over een compleet arsenaal aan tools. Wij schotelen je er graag enkele voor die we hier bij Social Lemon zo goed als dagelijks gebruiken.
Planable
Helemaal bovenaan ons lijstje prijkt Planable, een planningstool die het ons mogelijk maakt om meer dan 50 klanten maandelijks van content te voorzien zonder ooit het overzicht te verliezen. “Je kan toch ook gewoon rechtstreeks je berichten aanmaken en inplannen via de Facebook Business Suite?”, hoor ik jullie misschien denken. Klopt volledig, maar helaas niet zo handig wanneer je meerdere sociale media accounts beheert.
Dankzij Planable beschikken we hier over een tool die de hele workflow omvat. Van de opmaak van een post tot de goedkeuring door de klant en de publicatie op het juiste sociale medium; deze planningstool maakt voor ons alles een pak eenvoudiger. Ook de communicatie met de klant hoeft op deze manier niet langer via een steeds langer wordende e-mailthread te verlopen. Jij maakt als marketeer het bericht aan, waarna de klant ernaast zijn of haar feedback kan geven. Is het bericht klaar voor publicatie? Dan volstaat een klik op het groene vinkje om finaal de goedkeuring te geven.
Wat er daarnaast ook super handig is aan Planable, is dat je via de kalenderweergave steeds nauwgezet in het oog kan houden wat er wanneer gepubliceerd wordt. Klinkt misschien als nogal vanzelfsprekend voor een planningstool, maar geloof ons vrij: dit online platform voldoet aan alle verwachtingen. Meer lezen over onze ervaringen met Planable? Klik dan verder via deze link.
Workplace
Workplace is een communicatietool die je misschien nog het beste kan vergelijken met een professionele Facebook-omgeving. Op zich niet zo verwonderlijk: deze tool zag namelijk voor het eerst het daglicht als een middel voor de Facebook-werknemers om interne communicatie te optimaliseren. Dankzij Workplace communiceer je snel en eenvoudig met iedereen binnen je bedrijf, maar beschik je ook over de mogelijkheid om samen te werken met andere bedrijven. Dankzij een gedeelde groep wordt het mogelijk om allerlei informatie, foto’s en video’s met elkaar uit te wisselen, opnieuw zonder dat je daar eindeloos voor over en weer hoeft te mailen. Moet je tijdelijk enkele taken van één van je collega’s overnemen? Geen enkel probleem, want via Workplace vind je steeds alle voorgaande communicatie terug.
Harvest
Werk je in een systeem waarbij het belangrijk is om goed de tijd bij te houden die je aan een bepaald project besteedt? Dan is een tijdregistratietool zoals Harvest ongetwijfeld onmisbaar voor je. Het principe is heel simpel: je voert een korte beschrijving in van de taak waaraan je werkt, start de klok en stopt deze opnieuw nadat je er klaar mee bent. Geen gesukkel met flexibele werkuren die niet goed opgevolgd worden of projecten waarbij je door je enthousiasme de tijd uit het oog verliest: dankzij Harvest beschik je achteraf steeds over gedetailleerde rapporten van je geregistreerde tijd.
Hubspot
Hubspot beschrijven in slechts een handvol zinnen is geen simpele opdracht; deze marketingtool biedt je namelijk eindeloze mogelijkheden. Kort samengevat geeft Hubspot je één centrale plaats om content te creëren, optimaliseren en analyseren, maar ook om leads te registreren en je customer journey van A tot Z op te kunnen volgen. Je hoeft niet langer te switchen tussen Google Analytics, Google Tag Manager, enzovoort, maar houdt alle statistieken netjes bij op één platform. Hubspot maakt het daarnaast ook mogelijk om verschillende populaire cloudtools – denk SalesForce, Hotjar,… - snel en makkelijk te koppelen zodat echt al je marketingtools gecentraliseerd worden. Zei daar iemand geautomatiseerde workflows? Ja hoor, ook da’s één van de vele voordelen van Hubspot. Wil je er graag meer over te weten komen? Bekijk onze Hubspot pagina!
Vidyard
Vidyard is er eentje die we zelf nog maar sinds enkele maanden gebruiken, maar heeft voor ons zeker al een meerwaarde betekend. Met deze app maak je video’s van wat er op je scherm gebeurt, neem je jezelf op via je webcam of combineer je gewoon beiden tot een unieke vorm van communicatie voor prospecten, klanten en/of collega’s. Je hoeft bovendien geen enkele ervaring met video te hebben om er optimaal gebruik van kunnen te maken: Vidyard is echt poepsimpel! Hier bij Social Lemon gebruiken we de app vooral om sales video’s op te nemen, zodat onze potentiële klanten meteen ook een gezicht kunnen plakken op de persoon die hen aanspreekt. Super handig ook trouwens wanneer een meeting in levende lijve niet tot de mogelijkheden behoort!
Canva
Het bedenken en vooral ook uitwerken van grafische content kan al snel veel tijd in beslag nemen. Canva combineert miljoenen stockafbeeldingen, vectoren en illustraties met verschillende fotofilters, lettertypen en vormen tot een unieke designtool die het voor iedereen mogelijk maakt fantastische ontwerpen te creëren. Geen inspiratie of gewoon geen kennis van grafisch ontwerp? Vertrek vanuit één van de honderden templates en pas de lay-out helemaal aan volgens je eigen smaak en stijl. Van visuals voor een Facebook-post tot posters, flyers en visitekaartjes: in Canva vind je allerlei verschillende formaten terug zodat je je nooit zorgen hoeft te maken over de juiste afmetingen en resoluties.
Ripl
Wie geen kaas gegeten heeft van videoanimaties en toch snel een video wil maken voor zijn of haar sociale media, kan altijd nog een beroep doen op Ripl. Ook hier kan je net als bij Canva vertrekken vanuit een template, die je daarna kan personaliseren met je eigen foto’s én aangepaste tekst. Op relatief korte tijd en met een beperkt budget kan ook jij zo leuke videoanimaties maken die je daarna kan gebruiken voor je sociale media. Zeiden we trouwens al dat video dé manier is om je bedrijf online op te laten vallen? Mocht je nog op zoek zijn naar wat inspiratie dan kan je altijd even onze blog lezen over hoe je video kan inzetten voor je eindejaarscampagnes op sociale media.
Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen