16 copywriting tips die jouw teksten wervender maken.

Laat ons er meteen een cliché tegen smijten: ‘Bezint eer ge begint’. Ben je van plan om jouw website op gebied van copy een update te geven? Start dan niet met roekeloos te herschrijven. Waar moet je allemaal rekening mee houden? We hebben het even voor je opgelijst in 16 korte, maar daarom niet onbelangrijke, copywriting tips.

Richt jouw tekst naar 1 persoon.

(Online) copywriting richt je naar 1 enkele lezer en niet naar een groep lezers. Je schrijven draait om de lezer en deze is ook jouw aandachtspunt. Schrijf altijd met in je achterhoofd: "Hoe helpt het de lezer vooruit?". 

Neem tijd voor research.

Een goede research is half het werk. Begin niet zomaar met het schrijven, maar neem de tijd om duidelijk en gedetailleerd te bekijken wat je wel, en absoluut niet, wil vertellen. Dit voorkomt overbodig schrappen tijdens de laatste fase van het schrijfproces.

Goede copy schrijf je niet in tien minuten.

Weet dat het oké is dat er veel tijd kruipt in sterke copy schrijven. Het is normaal dat jouw finale versie soms helemaal anders is dan de eerste, oorspronkelijke versie. Copywriting is een proces van herlezen en herschrijven.

Lees pas na als alles klaar is.

Vermijd om pagina per pagina te werken. Neem bijvoorbeeld je volledige website onder handen en lees dan pas alles na. Zo zie je sneller verbanden waar je eventueel meer op kan inspelen. Herhaling valt dan ook meer op. Die herhaling is oké, maar met mate.

Beperk je alinea’s in lengte.

Op websites, of online copy in het algemeen, beperk je jouw alinea’s idealiter tot zeven regels. Wees zo kort en krachtig mogelijk. Bezoekers willen snel vinden wat ze zoeken.

Gebruik tussentitels.

Onderbreek jouw teksten met tussentitels. Deze tussentitels moet je niet bedenken voordat je de alinea schrijft. Pas op het einde, wanneer jouw tekst klaar is, schrijf je tussentitels die beschrijven wat er volgt in de alinea. Schrijf je tussentitel dus naar je alinea en niet omgekeerd.

Lezers willen scannen

Aan de ene kant scannen bezoekers de tekst scannen door de tussentitels, maar ook door het gebruik van witruimte en opsommingstekens. Dit maakt het gemakkelijk de nodige informatie snel terug te vinden en voorkomt dat de bezoeker de volledige tekst moet lezen.

Gebruik werkwoorden met punch.

Werkwoorden zorgen ervoor dat een zin binnenkomt. Sterke werkwoorden hebben een overtuigende hook. Enkele werkwoorden om te vermijden: worden, zijn, kunnen, zouden … deze werkwoorden maken de zinnen vaak passief – wat meteen het bruggetje vormt naar onze volgende tip!

Schrijf actieve teksten!

Actieve copy is dynamischer en leest daarom makkelijker. Het maakt jouw copy levendiger in vergelijking met passieve teksten. Je teksten worden ook korter, wat beter is voor online copy.

Vermijd jargon.

Iemand die jouw website bezoekt om beroep te doen op jouw diensten kent er vaak niet veel van. Anders zouden ze jouw hulp niet nodig hebben. Probeer een teveel aan vakjargon dan ook te vermijden. Probeer het in simpele ‘mensentaal’ te zeggen.

Inclusiviteit is waar het allemaal omdraait.

Gebruik neutrale woorden die geen geslacht of herkomst benadrukken. Dit is inderdaad niet altijd mogelijk, maar probeer het zo veel mogelijk toe te passen.

Gebruik ‘alinea's’ van één zin.

Wees niet bang om soms een alinea van één zin toe te voegen. 

Weet waarover je spreekt.

In copywriting vermijd je beter combinaties die onzekerheid benadrukken, zoals "Ik denk" of "Ik stel voor". Schrijf altijd vol vertrouwen.

GEBRUIK CORRECTE INTERPUNCTIE

Interpunctie is zo belangrijk bij goede copy. Een komma of dubbelpunt op de verkeerde plaats vormen soms volledig andere zinnen.

VB. “We nodigden de clowns, Obama en Trump uit.” is een volledig andere zin dan “We nodigden de clowns: Obama en Trump uit.”.

https://www.youtube.com/@SparkleEnglish

Begin met wat je weet.

Je moet niet altijd beginnen met de eerste zin te schrijven. Die eerste zin is vaak de moeilijkste om te schrijven. Begin met uit te schrijven wat je weet en op dat moment top-of-mind is. Hier bouw je dan op verder.

Neem jouw tijd en laat het af en toe rusten.

Het schrijven van een goede tekst is een lang proces. Zeker wanneer het over grotere projecten gaat zoals een volledige website. Laat het soms even rusten. Wanneer je na een nachtje slapen een tekst opnieuw leest, haal je er zeker opnieuw foutjes of haperingen uit.

Vorige
Vorige

10 redenen waarom jouw emails niet gelezen worden

Volgende
Volgende

De LinkedIn key takeaways voor 2023