“Hoe schijf ik een goede nieuwsbrief?”, een vraag die vaker voorkomt in de Google zoekacties dan je denkt. Vaak worden nieuwsbrieven à-la-minute gemaakt en weet je in eerste instantie niet hoe eraan te beginnen. Herkenbaar? Lees dan snel verder! Met deze vijf stappen, en 10 tips cadeau, kom je al een heel eind vooruit!
Stap 1: Bepaal het doel van je nieuwsbrief
Het belangrijkste is uiteraard het doel van je nieuwsbrief. Stel jezelf de vraag: “Wat wil ik bereiken met deze nieuwsbrief?”, wil je informeren, overtuigen tot aankoop of juist amuseren? Eens het doel vaststaat, zoek je naar je doelgroep.
Stap 2: Bepaal je doelgroep
Ieder individu heeft zijn eigen interesses, eigenschappen en kennis. Om jouw doelgroep te bepalen moet je goed kaderen wie jij wil aanspreken. Doelgroepen worden aan de hand van verschillende eigenschappen
opgemaakt. Een doelgroep categoriseer en onderscheid je per:
- Leeftijd
- Geslacht
- Koopgedrag
- Interesses
- Publieksgroepen
Stap 3: De behoefte van de doelgroep
Nu jouw doel en doelgroep vaststaan, is het inschatten van de behoefte van de ontvanger the next step. Al vanaf de onderwerpsregel moet je inspelen op deze behoefte. Houd hier rekening mee bij het opstellen van jouw nieuwsbrief.
Sta opnieuw stil bij de boodschap en doel. Is jouw boodschap duidelijk? Zal je de verwachtingen van de nieuwsbrief waarmaken? Zorg dat de inhoud van je nieuwsbrief nauw aansluit bij de behoefte van je doelgroep.
Stap 4: Bepaal de inhoud & structuur van de nieuwsbrief
De inhoud van de nieuwsbrief is natuurlijk het belangrijkste onderdeel. Zorgt dat de onderwerpen die je bespreekt een bepaalde nieuwswaarde bevatten. Zet je product in de kijker, maar ga vooral in op de actualiteit, leuke gebeurtenissen of feestdagen. Stem je inhoud af op je doelpubliek en zorg voor de nodige beeldmateriaal en aantrekkelijke visuals.
Het is ook belangrijk om je gekozen onderwerpen in structuur aan te brengen. Zet je belangrijkste berichten bovenaan. Zorg dat de vragen die de lezer zou hebben zeker beantwoord worden.
Stap 5: Nieuwsbrief maken
Nu je alle stappen hebt doorlopen is het tijd om je nieuwsbrief te schrijven. Hoe je die wervend neerpent, leer je in onze tien extra tips! Maar houdt in je achterhoofd altijd het doel van de nieuwsbrief, en wijk hier niet van af.
10 extra tips voor een goede nieuwsbrief
- Verleid de lezer vanaf zin één.
- Gebruik korte zinnen.
- Zorg voor een goede lay-out.
- Stimuleer verspreiding met share-buttons en call-to-actions.
- Maak de lezer nieuwsgierig.
- Zorg voor een goede verhouding van afbeeldingen en tekst.
- Maak de onderwerpregel niet te lang.
- Stuur vaker korte nieuwsbrieven.
- Zorg voor een aantrekkelijk slot.
- Laat het eindresultaat controleren.
Zijn nieuwsbrieven schrijven toch niet jouw ding? Laat het aan de experten over! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken,

16 copywriting tips die jouw teksten wervender maken.
Laat ons er meteen een cliché tegen smijten: ‘Bezint eer ge begint’. Ben je van plan om jouw website op gebied van copy een update

De LinkedIn key takeaways voor 2023
Wil je in 2023 alles inzetten op LinkedIn, maar heb je weinig of geen ervaring met het professionele platform? Geen nood! Gebaseerd op trends en

WhatsApp breidt hun Business-functies uit
Direct messaging wordt steeds belangrijker op sociale media. Eén-op-één contact hebben met een bedrijf via een chatfunctie is voor gebruikers een kleinere drempel dan de

6 graphic design trends die 2023 gaan domineren
2023 staat voor de deur. Het belooft een jaar te worden waar sociale media een nog prominentere rol zal spelen in de marketing mix. Het

Plan vanaf nu jouw berichten in rechtstreeks via de Instagram-app
Voor het inplannen van Instagram posts wordt het gebruiken van Studio Voor makers of externe applicaties overbodig. Instagram testte het afgelopen weken al uit bij

Geld verdienen op de platformen van Meta? Dat gaan vanaf nu iets gemakkelijker.
Het is Creator Week bij Meta. Een heus event waar creators van over de hele wereld samenkomen om ideeën uit te wisselen, in contact te