“Hoe schijf ik een goede nieuwsbrief?”, een vraag die vaker voorkomt in de Google zoekacties dan je denkt. Vaak worden nieuwsbrieven à-la-minute gemaakt en weet je in eerste instantie niet hoe eraan te beginnen. Herkenbaar? Lees dan snel verder! Met deze vijf stappen, en 10 tips cadeau, kom je al een heel eind vooruit!
Stap 1: Bepaal het doel van je nieuwsbrief
Het belangrijkste is uiteraard het doel van je nieuwsbrief. Stel jezelf de vraag: “Wat wil ik bereiken met deze nieuwsbrief?”, wil je informeren, overtuigen tot aankoop of juist amuseren? Eens het doel vaststaat, zoek je naar je doelgroep.
Stap 2: Bepaal je doelgroep
Ieder individu heeft zijn eigen interesses, eigenschappen en kennis. Om jouw doelgroep te bepalen moet je goed kaderen wie jij wil aanspreken. Doelgroepen worden aan de hand van verschillende eigenschappen
opgemaakt. Een doelgroep categoriseer en onderscheid je per:
- Leeftijd
- Geslacht
- Koopgedrag
- Interesses
- Publieksgroepen
Stap 3: De behoefte van de doelgroep
Nu jouw doel en doelgroep vaststaan, is het inschatten van de behoefte van de ontvanger the next step. Al vanaf de onderwerpsregel moet je inspelen op deze behoefte. Houd hier rekening mee bij het opstellen van jouw nieuwsbrief.
Sta opnieuw stil bij de boodschap en doel. Is jouw boodschap duidelijk? Zal je de verwachtingen van de nieuwsbrief waarmaken? Zorg dat de inhoud van je nieuwsbrief nauw aansluit bij de behoefte van je doelgroep.
Stap 4: Bepaal de inhoud & structuur van de nieuwsbrief
De inhoud van de nieuwsbrief is natuurlijk het belangrijkste onderdeel. Zorgt dat de onderwerpen die je bespreekt een bepaalde nieuwswaarde bevatten. Zet je product in de kijker, maar ga vooral in op de actualiteit, leuke gebeurtenissen of feestdagen. Stem je inhoud af op je doelpubliek en zorg voor de nodige beeldmateriaal en aantrekkelijke visuals.
Het is ook belangrijk om je gekozen onderwerpen in structuur aan te brengen. Zet je belangrijkste berichten bovenaan. Zorg dat de vragen die de lezer zou hebben zeker beantwoord worden.
Stap 5: Nieuwsbrief maken
Nu je alle stappen hebt doorlopen is het tijd om je nieuwsbrief te schrijven. Hoe je die wervend neerpent, leer je in onze tien extra tips! Maar houdt in je achterhoofd altijd het doel van de nieuwsbrief, en wijk hier niet van af.
10 extra tips voor een goede nieuwsbrief
- Verleid de lezer vanaf zin één.
- Gebruik korte zinnen.
- Zorg voor een goede lay-out.
- Stimuleer verspreiding met share-buttons en call-to-actions.
- Maak de lezer nieuwsgierig.
- Zorg voor een goede verhouding van afbeeldingen en tekst.
- Maak de onderwerpregel niet te lang.
- Stuur vaker korte nieuwsbrieven.
- Zorg voor een aantrekkelijk slot.
- Laat het eindresultaat controleren.
Zijn nieuwsbrieven schrijven toch niet jouw ding? Laat het aan de experten over! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken,

De Leerfase van Facebook-advertenties: Een Diepgaande Duik in Optimalisatie
Facebook-advertising is een onmisbare tool voor marketeers om hun doelgroepen te bereiken en zakelijke doelen te bereiken. Maar het succes van een advertentie hangt af

7 gemakkelijke B2C-marketingstrategieën
B2C (business-to-consument) marketingstrategieën richten zich op het rechtstreeks promoten van jouw product of dienst aan individuele consumenten. Hieronder enkele B2C-marketingstrategieën die gemakkelijk inzetbaar zijn: Social

5 manieren om de interactie op jouw social media te verhogen
1 ) Stel vragen Een post op Instagram, LinkedIn of Facebook waar een simpele vraag wordt gesteld kan leiden tot veel reacties. Bijvoorbeeld een ‘This

10 redenen waarom jouw emails niet gelezen worden
Worden jouw marketingmails niet gelezen of gaan ze rechststreekst naar de spambox? Dat komt wel vaker voor. We slagen er wel vaker in niet het

16 copywriting tips die jouw teksten wervender maken.
Laat ons er meteen een cliché tegen smijten: ‘Bezint eer ge begint’. Ben je van plan om jouw website op gebied van copy een update

De LinkedIn key takeaways voor 2023
Wil je in 2023 alles inzetten op LinkedIn, maar heb je weinig of geen ervaring met het professionele platform? Geen nood! Gebaseerd op trends en