Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Hoe schrijf je de pérfecte nieuwsbrief?

“Hoe schijf ik een goede nieuwsbrief?”, een vraag die vaker voorkomt in de Google zoekacties dan je denkt. Vaak worden nieuwsbrieven à-la-minute gemaakt en weet je in eerste instantie niet hoe eraan te beginnen. Herkenbaar? Lees dan snel verder! Met deze vijf stappen, en 10 tips cadeau, kom je al een heel eind vooruit!

Stap 1: Bepaal het doel van je nieuwsbrief

Het belangrijkste is uiteraard het doel van je nieuwsbrief. Stel jezelf de vraag: “Wat wil ik bereiken met deze nieuwsbrief?”, wil je informeren, overtuigen tot aankoop of juist amuseren? Eens het doel vaststaat, zoek je naar je doelgroep.

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Ieder individu heeft zijn eigen interesses, eigenschappen en kennis. Om jouw doelgroep te bepalen moet je goed kaderen wie jij wil aanspreken. Doelgroepen worden aan de hand van verschillende eigenschappen
opgemaakt. Een doelgroep categoriseer en onderscheid je per:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Koopgedrag
  • Interesses
  • Publieksgroepen
      Door je op een duidelijk deel van de markt te richten, onderscheid je jezelf van de concurrentie. Met een afgebakende doelgroep, maak je veel duidelijk voor jezelf, maar zorgt ook voor gerichtere content bij de potentiële klant. 
 

Stap 3: De behoefte van de doelgroep

Nu jouw doel en doelgroep vaststaan, is het inschatten van de behoefte van de ontvanger the next step. Al vanaf de onderwerpsregel moet je inspelen op deze behoefte. Houd hier rekening mee bij het opstellen van jouw nieuwsbrief.

Sta opnieuw stil bij de boodschap en doel. Is jouw boodschap duidelijk? Zal je de verwachtingen van de nieuwsbrief waarmaken? Zorg dat de inhoud van je nieuwsbrief nauw aansluit bij de behoefte van je doelgroep.

Stap 4: Bepaal de inhoud & structuur van de nieuwsbrief

De inhoud van de nieuwsbrief is natuurlijk het belangrijkste onderdeel. Zorgt dat de onderwerpen die je bespreekt een bepaalde nieuwswaarde bevatten. Zet je product in de kijker, maar ga vooral in op de actualiteit, leuke gebeurtenissen of feestdagen. Stem je inhoud af op je doelpubliek en zorg voor de nodige beeldmateriaal en aantrekkelijke visuals.

Het is ook belangrijk om je gekozen onderwerpen in structuur aan te brengen. Zet je belangrijkste berichten bovenaan. Zorg dat de vragen die de lezer zou hebben zeker beantwoord worden.

Stap 5: Nieuwsbrief maken

Nu je alle stappen hebt doorlopen is het tijd om je nieuwsbrief te schrijven. Hoe je die wervend neerpent, leer je in onze tien extra tips! Maar houdt in je achterhoofd altijd het doel van de nieuwsbrief, en wijk hier niet van af. 

10 extra tips voor een goede nieuwsbrief

  1. Verleid de lezer vanaf zin één.
  2. Gebruik korte zinnen.
  3. Zorg voor een goede lay-out.
  4. Stimuleer verspreiding met share-buttons en call-to-actions. 
  5. Maak de lezer nieuwsgierig.
  6. Zorg voor een goede verhouding van afbeeldingen en tekst.
  7. Maak de onderwerpregel niet te lang.
  8. Stuur vaker korte nieuwsbrieven.
  9. Zorg voor een aantrekkelijk slot.
  10. Laat het eindresultaat controleren.

Zijn nieuwsbrieven schrijven toch niet jouw ding? Laat het aan de experten over! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken,

Posted in Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.