Menu Sluiten

Nieuws en Tips

De impact van iOS 14 op Facebook-advertenties

De impact van iOS 14 op Facebook-advertenties

Je hebt het nieuws over de iOS 14-release van Apple sowieso al horen waaien: ze hebben een onvermijdbare impact op advertenties. Veel adverteerders zitten dan ook met de handen in het haar. Wat houdt de update in? Wat zijn de gevolgen voor mijn Facebook- en Instagram-advertenties? Welke stappen moet ik ondernemen? Geen paniek. In dit blogartikel kom je het allemaal te weten.

Wat houdt de iOS 14-update in?

Met de iOS 14-update wil Apple de privacy van haar gebruikers meer beschermen. Apple ontwikkelde daarom een strenger beleid omtrent privacy en gegevensgebruik.

Het beleid verbiedt het verzamelen en delen van bepaalde gegevens, tenzij gebruikers dit goedkeuren via een prompt. App-ontwikkelaars worden dus verplicht om eerst de toestemming van de gebruiker te vragen.

De iOS 14-update is beschikbaar voor alle iPhone 6-toestellen en nieuwer. Er wordt verwacht dat gebruikers de prompt te zien zullen krijgen begin 2021.

To track or not to track

Apple-gebruikers hebben na de update de mogelijkheid om aan te geven dat ze geen data beschikbaar willen stellen aan een app-ontwikkelaar. Ze krijgen de keuze tussen ‘Allow tracking’ en ‘Ask app not to track’.

Tracking laat bedrijven toe om gerichte advertenties op te stellen en deze aan de juiste doelgroep te tonen. Als een gebruiker dus kiest om zich af te melden voor tracking ontstaat er een probleem voor adverteerders. Ze kunnen minder doelgericht adverteren, waardoor ze ook minder geld verdienen.

Het nieuw beleid doet dus logischerwijze heel wat stof opvliegen bij marketeers door de grote invloed op Facebook- en Instagram-advertenties. Maar, het gaat verder dan alleen Facebook en Instagram. Ook bij andere apps zoals LinkedIn, TikTok, Pinterest en Snapchat zal een prompt verschijnen. Zij zullen dus ook de gevolgen van de iOS 14-update ondervinden.

Het verschil met vroeger is dat gebruikers nu expliciet de keuze krijgen om zich aan of af te melden voor het delen van informatie. Vroeger moesten gebruikers zich in de privacyinstellingen van hun iPhone zelf afmelden, wat velen vaak niet deden.

Wat zijn de gevolgen voor jouw advertenties?

Adverteerders die vaak het Audience Network of de doelstelling ‘appinstallaties’ gebruiken zullen het meest de gevolgen van de update ondervinden.

Andere adverteerders zullen voornamelijk de gevolgen ondervinden bij remarketing campagnes en campagnes die zich focussen op de interesses van gebruikers.

Audience Network

Het Audience Network is een verzameling van apps en websites buiten Facebook, waarop Facebook-advertenties worden weergegeven. Dit netwerk wordt gebruikt om het bereik van advertenties te vergroten. Door de iOS 14-update wordt adverteren in het Audience Network van Facebook zinloos.

Voor veel marketeers vormt de update op dit gebied geen problemen. De meesten adverteren voornamelijk op Facebook en Instagram zelf, niet op het Audience Network.

Appinstallaties

Bij Facebook-campagnes die ‘appinstallaties’ als doelstelling hebben worden mensen naar de App Store gestuurd waar ze de app die je promoot kunnen downloaden.

Als je adverteert voor app-ontwikkelaars en de doelstelling ‘appinstallaties’ gebruikt, zal de impact van iOS 14 snel zichtbaar worden.

Zo wordt het bijvoorbeeld moeilijker om advertenties te optimaliseren met targeting of om rapportages te specifiëren met demografische gegevens. Ook real-time rapportages worden bemoeilijkt doordat de gegevens mogelijks tot 3 dagen vertraagd zijn.

Conversiegebeurtenissen

Adverteerders kunnen per domein maximaal nog 8 conversiegebeurtenissen, zoals page view of add to cart, meten. Bepaal dus zeker welke conversiegebeurtenissen je wilt blijven meten, als je dit niet doet zal Facebook in jouw plaats beslissen.

Hierbij is het ook belangrijk om de gebeurtenissen bij al je advertenties te checken. Als je nog adverteert met een conversiegebeurtenis die niet meer actief is zal je advertentie gepauzeerd worden, wat je dus wilt vermijden.

Als gebruikers geen data-tracking toelaten kan je slechts één gebeurtenis meten. Die ene gebeurtenis moet wel tot de 8 gekozen conversiegebeurtenissen behoren. Als de tracking wel wordt toegestaan ontvang je informatie over alle 8 conversiegebeurtenissen.

Doordat je beperkt wordt in het meten van gebeurtenissen wordt het moeilijker om te optimaliseren. Daardoor lijken de kosten per resultaat in sommige gevallen hoger dan ze daadwerkelijk zijn. Meet dus ook de resultaten in Google Analytics om zo meer duidelijkheid te krijgen.

Doelgroeprelevantie

Door de inperking van het aantal meetbare conversiegebeurtenissen heb je minder gegevens ter beschikking voor remarketing. Je remarketing doelgroep wordt dus automatisch ook kleiner, waardoor je minder mensen uit je doelgroep bereikt.

Je zal je doelgroep ook minder gericht kunnen bereiken doordat een deel ervan zal kiezen om niet meer getracked te worden. Dat betekent dus dat je advertenties niet meer getoond zullen worden aan een deel van je doelgroep.

De doelgroeprelevantie gaat nog verder achteruit doordat Facebook minder goed kan bijhouden welke websites hun gebruikers nog bezoeken naast Facebook. Het is dus moeilijker voor Facebook om mensen in te delen in verschillende interessegroepen.

Je hoeft echter nog niet direct te panikeren. Slechts 20 % van de mobiele toestellen heeft een iOS-besturingssysteem en niet elke iOS-gebruiker zal de tracking afwijzen. Je hebt dus nog steeds een deel van die 20 % die je kan bereiken, en nog 80 % toestellen die Android gebruiken.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Adverteren, Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.