Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Waarom adverteren op Waze?

Waze adverteren

Waarom adverteren op Waze?

Vaak onderweg met de auto? Dan is de kans best groot dat je ooit al eens gebruik maakte van Waze. Met maandelijks zo’n 130 miljoen gebruikers was Waze in 2020 één van de populairste navigatie-apps wereldwijd. Als aanvulling op de hedendaagse marketingmix zijn Waze Ads zeker niet te onderschatten. Vooral bedrijven die hun pijlen graag lokaal richten, kunnen er de vruchten van plukken.

Adverteermogelijkheden op Waze

Vooraleer we je uitleggen waarom het wel of niet een goed idee is om te adverteren op Waze zetten we graag even de verschillende mogelijkheden op een rijtje:

  • Branded pin

Een branded pin is een klein icoontje dat samen met het logo van jouw merk of bedrijf op de Waze-kaart verschijnt. Komt een Waze-gebruiker in de buurt van (één van) je vestiging(en), dan duikt jouw gepersonaliseerde pin op en wordt deze op het kaartje getoond. Klikt de gebruiker op de pin, dan krijgt die persoon een banner te zien waarop jij als adverteerder extra informatie kan voorzien. Enkele voorbeelden van boodschappen die je langs deze weg kan communiceren zijn promoties, nieuwe producten, reclameslogans, enzovoort. Een Waze-gebruiker kan er via een snelle klik voor kiezen om de weergegeven locatie op te slaan.

  • Nearby arrow

De nearby arrow is een notificatie die weergegeven wordt bij het opstarten van de app en duidt aan dat jouw bedrijf zich in de buurt van de locatie van de Waze-gebruiker bevindt. Wordt er op jouw melding geklikt, dan verplaatst de kaart zich onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde pin van jouw bedrijf en komt er een pop-up tevoorschijn met extra informatie. Net als bij een branded pin kan de Waze-gebruiker ervoor kiezen je locatie op te slaan, maar kan er met één extra klik ook meteen genavigeerd worden naar jouw locatie.

  • Zero speed takeover

Deze vorm van advertenties worden enkel getoond wanneer een Waze-gebruiker niet meer aan het rijden is. Komt een chauffeur met zijn of haar auto ergens langer dan 5 seconden tot stilstand dan wordt de advertentiebanner van jouw bedrijf in de buurt weergegeven. De zero speed takeovers zijn de duurste vorm van advertenties op Waze aangezien een stilstaande chauffeur nu eenmaal meer aandacht aan zijn telefoon zal spenderen dan iemand die aan het rijden is.

  • Search promotion

Dit advertentietype kan je misschien het beste vergelijken met Google Ads, waarbij jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten wordt weergegeven dan de concurrentie. Wanneer in de zoekfunctie van Waze een bepaalde locatie wordt ingevoerd, dan kan jouw advertentie tussen de zoekresultaten weergegeven worden indien jij die locatie als betalende zoekterm hebt aangeduid. Klikt de gebruiker op de advertentie, dan wordt er, net zoals hierboven al enkele keer aan bod kwam, een banner geopend en kan er met één extra klik ook meteen naar jouw locatie genavigeerd worden. 

Adverteren rond de kerktoren

Dankzij Waze beschik je over de mogelijkheid om je advertenties te tonen op basis van de locatie van de Waze-gebruiker, waardoor je echt hyperlokaal kan gaan adverteren. Heeft je bedrijf vestigingen op meerdere locaties? In dat geval zet je je zaak met behulp van een advertentie op Waze niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk op de kaart. Hoe dit concreet in zijn werk gaat? Wanneer een gebruiker in de buurt is van één van je vestigingen of er voorbijkomt op weg naar zijn of haar bestemming, dan krijgt die persoon een notificatie.

Lage kosten?

Statistisch gezien wordt er in ons landje nog niet echt vaak gebruik gemaakt van Waze Ads en dat kan beslist een voordeel zijn voor jouw bedrijf. Weinig concurrentie op vlak van advertenties betekent namelijk een relatief lage CPM (kost per duizend vertoningen) en wil ook zeggen dat jouw advertentie dus een pak meer getoond zal worden. Om te adverteren op Waze kan je kiezen tussen het Starter-pakket en het Plus-pakket. Voor die eerste optie betaal je minstens twee dollar per dag, voor die tweede opties minstens 100 dollar per dag. Kies je voor het Starter-pakket dan kan je gebruik maken van de pins en de zoekadvertenties en kan je targeten op basis van de locatie van de gebruiker. Ga je meteen voor het Plus-pakket, dan beschik je meteen over alle advertentiemogelijkheden en kan je ook op bepaalde uren targeten. Je krijgt bovendien ook een eigen accountmanager toegewezen én de support is zowel via e-mail als telefonisch bereikbaar. Omwille van het behoorlijk hoge prijskaartje dat daaraan vasthangt, wordt het Plus-pakket enkel gebruikt door bedrijven die meer dan 10 vestigingen hebben.

Interessant voor wie?

Aangezien je op Waze lokaal adverteert en je richt op autobestuurders is adverteren vooral interessant voor supermarkten en fastfoodketens, maar ook voor wegrestaurants, tankstations en parkings. Dit zijn namelijk allemaal voorbeelden van plaatsen waar je eventueel wel even een tussenstop zou kunnen maken terwijl je onderweg bent. 

Een advertentie plaatsen voor een kledingzaak of een boekhouder lijkt ons hier iets minder interessant omdat er hier niet echt meteen een conversie aan gekoppeld kan worden. Onderweg naar de kust en een klein hongertje? Dan kan een advertentie voor bijvoorbeeld McDonald’s iemand al snel over de streep halen. Op weg naar je werk of naar een klant? In dat geval zal je door een advertentie voor een boekhoudkantoor waarschijnlijk niet snel even een tussenstop inplannen.

Is het je doelstelling om awareness creëren en geen (rechtstreekse) conversies? Dan mag je het bovenstaande gerust vergeten en moet je Waze Ads zeker even uitproberen. Alles goed testen en op basis van je eerste resultaten je campagne(s) bijsturen is hier de boodschap; een advies die je best altijd toepast wanneer je ervoor kiest om te adverteren!  

  • Unieke interface om te adverteren
    Waze onderscheidt zich vooral op vlak van interface van de andere platformen. Door te adverteren op de GPS kaart krijgen gebruikers niet alleen relevante content te zien, maar ook interactieve advertenties die tevoorschijn komen wanneer het echt een meerwaarde is voor hen. De kans op conversies wordt hierdoor ook aanzienlijk verhoogd.
  • Track en monitor de resultaten in real-time
    We tracken tot in detail hoeveel chauffeurs we bereiken met jouw advertenties, hoeveel conversies dit oplevert en optimaliseren op basis van deze data eventueel de advertenties om een nog hoger rendement te halen.
_________________________________________________________________________________
 

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.

Posted in Adverteren

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.