Menu Sluiten

Nieuws en Tips

6 graphic design trends die 2023 gaan domineren

2023 staat voor de deur. Het belooft een jaar te worden waar sociale media een nog prominentere rol zal spelen in de marketing mix. Het zal belangrijk (én een uitdaging) worden om op te vallen in de massa. Maar met sterke visuals sta je al een stapje voor. Welke trends op vlak van graphic design mogen we ons aan verwachten in 2023? We zetten ze even op een rijtje.

Scroll-stopping content door motion graphics

Statische beelden zijn niet meer van deze tijd. De user experience wordt dynamisch gemaakt aan de hand van videocontent of animaties. Merken bouwen hun identiteit op door middel van beweging. Bewegende graphics en animaties blazen nieuw leven in visuals en zorgen voor ‘scroll-stopping’ content. Daarnaast verhoogt de engagement-rate aanzienlijk bij het gebruik van beweging.

Abstracte (én gewaagde) grafische elementen

Om jouw product, bericht of post te laten opvallen, gebruik je (gewaagde) grafische elementen. Vierkanten, hoeken, bollen, of abstracte vormen? Zo lang het in jouw design past, kan het allemaal. Deze elementen voegen een extra laag toe aan het design – zonder de focus weg te nemen van de boodschap of (hoofd)afbeelding.

Beelddatabanken? Overrated - want er is AI

AI-gegenereerde beelden waren een heuse trend op TikTok afgelopen jaar. Je geeft één woord in en AI maakt er een beeld van. Dit zorgt dat beelddatabanken overrated, en overbodig, worden aangezien AI beelden (op maat) maakt. Geen oneindig scrollen meer om te zoeken naar het perfecte beeld.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Social Lemon_bd2d54c5-8036-48b5-8d7d-8ed1b7c57b77
AI-gegenereerde afbeelding van ‘Social Lemon’ door https://app.hypotenuse.ai/.

Visuals die voor het grijpen liggen

Driedimensionale beelden maak je tegenwoordig heel snel. Daarnaast zorgen ze voor een interessant touch aan jouw design omdat ze een gevoel van diepte creëren. Alsof de ontvanger de letters er gewoon uit kan plukken. Van 3D typografie tot productdemo’s en meer. Consumenten reageren duidelijk op grafische elementen die van de pagina springen.

Representatie van de samenleving

Inclusiviteit is geen nieuw begrip binnen de communicatiewereld. Dit wordt ook steeds belangrijker in visuals. Je visuals moeten een representatie zijn van de samenleving en verschillende groepen aanspreken. Met andere woorden, etnische en gender diverse beelden zijn een norm geworden en geen optie.

I come back stronger than a nineties trend

Trends van voorbije decennia komen in elk aspect van ons leven terug. Wie had ooit gedacht dat de olifantenpijpen terug in gingen zijn? Dit is ook zo in de communicatiewereld en, nog specifieker, bij graphic design. De typische retro-ontwerpen uit de jaren ’90 worden opnieuw populair. Deze vintage visuals met retro-illustraties, heldere kleurenpaletten en idyllische beelden geven een unieke look & feel en zorgen voor herkenbaarheid.

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie? Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen. Wil je inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs? Dat doe je hier gemakkelijk.

Posted in Design, Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.