Menu Sluiten

Nieuws en Tips

De ultieme influencer marketing Q&A

Influencer marketing is hot hot hot. Speel je als bedrijf niet in op influencer marketing? Dan bereik je de jongste generaties van onze samenleving niet. Influencer marketing zag een flinke groei de afgelopen jaren waar de populariteit verdubbelde in slechts 3 jaar tijd. Toch staan nog steeds veel bedrijven sceptisch tegenover influencers en de kracht die ze uitoefenen. Daarom lijsten we hieronder de ultieme influencer marketing Q&A op, zo begeleiden we je door de fundamentele basis.

Waarom moet ik samenwerken met influencers?

Eender welke vorm van marketing is gericht op hetzelfde doel: jouw product verkopen. Dit is bij influencer marketing ook het geval, maar er is een andere – en belangrijke – reden om samen te werken met influencers. Uit onderzoek blijkt dat slechts 34% van de bevolking de producten en merken die ze gebruiken vertrouwt. En 81% zegt dat vertrouwen een doorslaggevende factor is om al dan niet een product of merk aan te kopen. En dat is waar we het bruggetje vormen naar influencers. Influencers hebben bij uitstek de capaciteiten om hun volgers te overtuigen. Volgers vertrouwen dat de influencer producten en merken toont of gebruikt die kwalitatief zijn, en dus te vertrouwen zijn. 63% van de bevolking zegt dat ze aanbevelingen van influencers geloven en vertrouwen. Influencer marketing is dus de perfecte manier om merkloyaliteit op te bouwen. 

Wie bereik ik met influencer marketing?

De doelgroep die je met influencer marketing bereikt, valt niet te beschrijven. Met andere woorden: het is gewoon iedereen die de influencer volgt, we kunnen ze niet categoriseren op leeftijd of interesses. Waar we wel een onderscheid maken, is het type influencer waarmee je samenwerkt. Elk merk kan met influencers samenwerken, maar het type influencer waarmee je samenwerkt, zal een invloed hebben op het bereik. Influencers categoriseren we in vier categorieën: nano-influencers (minder dan 1000 volgers), micro-influencers (tussen de 1000 en 100.000 volgers), macro-influencers (tussen de 100.000 en 1.000.000 volgers) en mega-influencers (meer dan 1.000.000 volgers)

Het belangrijkste is een influencer te kiezen waarvan je overtuigd bent die volledig bij jouw merk, missie en visie past. Zo heb je de grootste kans dat hun volgers, en het publiek je bereikt, zich ook aangesproken voelen tot jouw product of merk. 

Werkt influencer marketing beter dan traditionele marketing?

Alles heeft zijn voor- en nadelen en zijn voor- en tegenstanders. Dit is bij influencer marketing niet anders. Wat we wel weten, is dat de manier waarop iemand content verwerkt continue veranderd. Dit is iets waar je met influencer marketing gemakkelijk op inspeelt. Onderzoek toont aan dat 43% van alle internetgebruikers adblockers gebruiken. Maar 81% van de internetgebruikers volgt influencers en zien deze hun content frequent. Je zou dus denken dat je met influencers meer mensen bereikt. Internetgebruikers ervaren advertenties als iets irriterend, maar een influencer volgen ze uit eigen wil en wat online komt, hebben ze interesse in. Wil je een gericht antwoord? Dat is er niet. Maar wanneer influencer marketing op een goeie manier gebeurd, kan het beter uitdraaien dan traditionele marketing. 

Zal mijn verkoop stijgen door influencer marketing?

Meer en meer bedrijven zetten in op influencers, juist door de hoge ROI die ze zien. Continue wordt het succes van influencers bewezen. Volgers zijn fan van een persoon en hun mindset, en wanneer die influencer een nieuw restaurant uitprobeert, willen ze hier ook gaan dineren. Het is zo dat – naast traditionele marketing, of specifiek print marketing – influencer marketing een kortere sales funnel heeft. De overtuigingskracht is zo groot, dat soms één post genoeg is om de volger te overtuigen een product te kopen of dienst uit te proberen.  

Hoe meet ik resultaat met influencer marketing?

Betrokkenheid is meestal de belangrijkste maatstaf die merken gebruiken om de effectiviteit van een influencer campagne te meten. Hieronder vallen enkele betrokkenheidsacties: 

  • Kliks op link:
    De hoeveelheid dat werd geklikt op de link die vermeld staat bij de content van de influencer. 
  • Vragen:
    Stellen volgers vragen aan de influencer? Dan tonen ze duidelijk interesse. 
  • Reacties:
    Krijgt de post van de influencer veel reacties? 
  • Deelacties:
    Hoe vaak wordt de content van de influencer gedeeld? 
  • Vind-ik-leuks:
    Hoeveel vind-ik-leuks haalt de post? Hoe meer vind-ik-leuks, hoe populairder we de dienst of het product kunnen beschouwen. 

Wil je ook met influencers samenwerken?

Wisten we jou te overtuigen van influencer marketing en ben je getriggerd ook samen te werken met influencers? Bekijk dan snel hoe Social Lemon jou hierbij vooruithelpt. 

Posted in Influencer marketing, Influencers, Social Media

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.